Kräftfiske, på riktigt

För två sommrar sedan skulle jag åka me "Eros" (en fiskebåt på Resö som fiskar räkor) Dessvärre gjorde jag den maximala tabben just den jädrans natten o vaknar 03.55, hmmm kl 04.00 skulle båten gå... SATAN

Jag som fan aldrig (typ) försover mej!!! Ja ringde fiskarna som bara skrattade och ja va bitter i en vecka eftersom det var sista chansen att åka med innan ja skulle hem till Stockholm igen.

Men iår fick  ja en ny chans, eller två egentligen, dels frågade fiskarna på "Eros" om ja ville åka med iår och ja frågade även Tobbe som fiskar  kräfta om ja fick följa med. Så natten till igår (ja tis natt) kl 03.00 närmare bestämt mötte ja upp fiskarna och vi gav oss ut mot ett blixtrande hav.

Det blåste rätt ordentligt + att det var gammal dyning så jaaa det guungade som f*n men hey, man e väl en viking så peppar peppar blev ja inte sjösjuk.  De hade inte varit en hit! Men som ja sa till Tobbe när ja kom upp från ett par timmars sömn i kabbyssen, (stavning på det tack! ???) "speciellt sugen på mat e ja ju kanske inte" men dåligt nej, det mådde ja inte. Tog kanske max en kvart för mej att somna, ja låg och njöt av gungandet ett tag och sen kom john blund o ja sov nog ett par h i alla fall. Sover aldrig så bra som på sjön... Oh, ja vill bo på en båt.. Faktiskt..

Mitt krav då skulle vara en bra toa och att kunna stå raklång, det räcker för mej.. =) Mysig dröm att ha...

Men det gungade ju konstant hela dan o kvällen så jag gungade ju som en gungstol efter vi kommit hem och iland, haha.. det var nästan värre. På en båt förväntas det ju gunga men att knappt kunna gå runt hemma i huset som en normal människa 3 h senare kändes lite illa! =)

Det var en många men goa timmar på havet, eftersom ja inte hade ont av allt gung satt ja ute o njöt mkt av solen och känslan att bara se hav så långt ögat nådde.

Har jag nånsin nämnt min kärlek till havet?? ler... jo ett par ggr jag vet....

Vi hade i trålen 3 ggr (för er som inte vet är trålen det "nätaktiga" föremålet man drar efter båten o fångar upp kräftorna i) och totalt blidde det en fångst på ca 220 kg om ja inte minns helt galet. Då var det ändå en hel massa småkräftor som får dyka ner i havet igen i väntan på att bli lite tjockare!

Vi kokade lite som skulle vara till kunder som beställt under dagen, de möter upp vid båten o får nykokta kräftor med sej hem. Mumms!! Smakade lite på vägen tillbaka, ljummna och alldeles supergoda!

Jag fick även med mej ett gäng kräftor hem till kvällsmat, inte dumt!! Skulle ju nästan kunna bli fiskare bara just för det! =)

Sov gott inatt även om ja sov ett par h på båten men innan ja gick ombord var det inte mkt sova, va ju livrädd att försova mej denna gången oxå!

Nu är jag hos mamma och Karl-Erik i Uddevalla. Vi har grillad med några vänner här och ätit massor, ja tror det var gott men ja har åkt på nån tönt förskylning o tappat smaken, men ja käkade lax,kött, paj massa vaniljsås, godis + chips så jag förutsätter att jag ätit GOTT!!! Mkt mätt är jag i alla fall, men mysigt har det varit..

En relativt småkylig augustikväll insvept i 100 filtar, infravärme + 3 tröjor! Men mysigt var det!!!

Just det, jag är glad, min Emelie kommer hem från San Fransisco... Hon känner inte att det känns helt 100 att vara där och plugga nu, även om ja är ledsen för hennes skull på ett vis så kan ja ju inte låta bli att egoistiskt känna, "min Emelie kommer hem!!!"

Puss och Gonatt
//Antz


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0