Året som bara gick

2010 gick rasande snabbt. Jag vet att vi alltid säger detsamma men 2010 gick verkligen snabbt!
Jag tycker inte jag hann göra ett dugg.
Jag är inte missnöjd men känner mig lite lurad, lurad på dagar som bara gick..

Men lite hann man allt med och jag tänkte göra som en klok en jag känner gjort.

Lista året som gick från A till Ö


A- Amsterdambesök. Dani som Jag och Puff träffade i Frankrike kom och hälsade på oss i Sköndal i augusti.
Det blev härliga skratt, en repris av Svensk midsommar till hennes ära.

B- Bröt axeln! Ni som känner mig vet ju att jag är nyfiken av min natur och jag kan ju inte gå ett helt liv utan att veta hur det känns att bryta något. Gärna ordentligt när man ändå är i farten. :) Repade mig bra tack vare bra läkare, underbar sjukgymnast, fantastisk sambo och ett envist humör!

C- Charter! Tro´t eller ej men nu är även det beprövat av den ryggsäckälskande och oplanerade MOI. =)
Åkte till Tunisen för lite sol, bad och laddning av batterier. Vädret var inte jättebra, Hotellet inte underbart, Mäniskorna inte svintrevliga och maten gjorde mig matförgiftad.. =) MEN, nu har vi sett det oxå! Man ska se allt och upppleva så mycket som möjligt så jag ångrar ingenting.
Sen sov jag mer den veckan än jag gjort på två år tror jag! Härligt!!

D- Dans. Året började med mycket dans tillsammans med Puff! Jättekul på alla plan. Klädda i "mjukiskläder"
ena kvällen, gala nästa, med spaceracern under armen den 3:e och iklädda sopsäckar i våras. =) Fick även dra över dansgolvet med Anna och Sandra i slutet av maj i Göteborg. Sjukt kul och galet som vanligt!
Inga konstigheter och inga detaljer. ;)

E- Ellen. Ingen har gjort Ellen på smällen, än. Hon är ju inte ens två månader! Sara och Kim fick sin lilla Ellen i tidig julklapp den 25 november. <3

F- Frankfurt. Det är emot min natur och inget jag gärna erkänner men ibland går musten ur mig. Jag blir bitter och kan nog tyckas ge upp litegrann. Det gjorde jag under min sjukskrivning och till råga på allt hade Piff och Puff haft alldeles för lite egentid så vi åkte till Frankfurt. Åt glass, spanade in kyrkor och annat vi ville se. Bodde på gator och tågstationer under 48 h och drack väldigt mycket STARBUCKS KAFFE

G- Göteborgsvarvet. Bokat sedan länge var det. Innan axeln bestämde sig för att gå av och ställa till ofog. Skam den som ger sig och efter lite intensiv träning när jag kunde börja springa tog jag mig i mål. Lite sämre tid än sist men med sämre förutsättningar. Värmeböljs och dålig förberedelse. Nöjd som tusan kom jag i måt och den obligatoriska middagen med faster och kusiner satt som en smäck! Utgången med Anna och Sandra senare samma afton satte pricken över I.

H- Hund. Det är kanske inte det bästa med året som gick men väldigt aktuellt ändå. Jag har verkligen en längtan efter en hund. Överallt och hela tiden! Jag vill ha en hund. Lagom stor. En hund jag kan springa runt i skogen med timme efter timme och sedan krypa ihop med inne i värmen. Helst framför en brasa. Dum dröm när man har varken eller.. Men det är ju drömmarna som håller oss vakna.

I- Inläggning. Ordet ger mig rysningar och nästan kramp i magen men nu vet jag hur det kan vara. Under "rätt" omständigheter nästan nice! Jag låg inne 3 nätter när jag bröt axeln och blev opererad. Min fina var där snabbare än tåget. När jag hade så ont att jag inte kunde tänka på annat satt hon med mig i sängen och gjorde allt rätt man kan göra. Hur vet hon alltid precis  vad jag behöver?
Fattar inte... Tack vare Marcus, världens bästa nattpersonal fick Puff även sova över och tillvaron på sös var helt okej, nästan mysig om man bortser från smärtan. Förutom Puff var min andra fina hos mig mycket och förgyllde tillvaron. Pysslade hand om mig och stod ut med dåligt humör och ändlösa tårar när smärtan gick över styr.

J- Julpyssel. Jobbet med Danne innebar att jag inte kunde åka ner till västkusten över jul. Det kändes vemodigt till och från men mellan varven tog jag mig samman och fixade en jättefin adventljustake, gjorde apelsiner med nejlikor tillsammans med min fina sambo, gjorde pepparkakshus och pepparkakor med Viktors familj och jga och Viktor gjorde tryfflar och gott julgodis. Duktigt värre!

K- Klättring. Träning är ju min största drog och Viktor klättar. En dag drog han med mig och nu blir han inte av med mig där heller. :) Jag tycker det är jättekul. Oftast. Jag kan bli sjukt sur om jag inte lyckas som jag vill. Då får jag höra att jag är en bitter pensionär och då brukar jag skärpa mig lite. Jag har världens bästa lärare som ger beröm, kritik och pussar. <3

L- Less. Jag har haft en del toppar och dalar under 2010. Skillnaden är att jag inte flytt. I vanliga fall flyr jag när jag blir less. För att folk i min närhet ska slippa vara en del av min bitterhet. Oftast är det en resa jag behöver och sen är jag på banan igen. Nu har jag varit kvar och därför har jag spritt lite bitterhet över mina nära och kära. Det är inget jag är stolt över men det är ju sant. Jag är less på att få ont i ryggen för att jag försöker göra mitt jobb så bra jag kan eller träna så mycket jag vill. Jag blir less när min egentid går till spillo över att resa atter och fram mellan platser med SL. Jag vill ha ett hem. Känna mig hemma och inte vilsen. Jag vill ha tid att gå och simma och sedan sitta gömd på ett café i min ensamhet och njuta. Skriva mer är något jag vill.
Älska mer och gräla mindre. "Drömmar håller oss vakna" eller hur var det? :)

M- Massage. Jag har blivit helt frälst i Thaimassage!! Försöker gå så ofta tiden och plånboken tillåter. det är helt sjukt skönt när de bryter, knäcker och går på en. Man är som en ny människa efteråt. Härligt!

N- Nyskapat. Jag har skapat nåt nytt av mitt förflutna. Vad det blir får vi se. Det är inte det viktiga egentligen. Eller jo på sätt och vis men ändå inte. Kan det göra nytta är jag glad men om inte annat har det varit bra för mig och min mamma tycker likadant så vi får se. Jag har genomfört det jag aldrig trodde jag skulle fixa.
För mig räcker det ganska långt.

O- Ont Vår värld är inte alltid rättvis. I januari lämnade Fredrik "flinta" oss hastigt och oväntat. Sånt gör ont, dels förlusten i sig själv men även medlidandet för de som stod honom närmre än jag på slutet. Jag blev alltid glad att se honom och krama honom var som att krama en vältränad björn. Hårt och mjukt på samma gång men framför allt varmt och tryggt. Det fanns dock en tid när han var mer en del av mitt liv och hade han lämnat då hade jag nog haft svårare att hantera. Det är det jag tänker på när jag träffar hans bästa kompisar. Jag hoppas han har det bra där han är nu. Hoppas.

P- Pulka. Snön kom för att stanna och efter att ha varit i Afrika på olika håll var Piff och Puff sjukt taggade för snö. Vi köpte en pulka på stadium och sen bar det av. Vi åkte i allt som lutade. Mer eller mindre brant spelade ingen roll. Vi har ju kul varsom =) Vi hade pulka OS på alla hjärtans dag och då fick vi tillökning i pulkafamiljen i form av en spaceracer. Den har vi haft som hjälpmedel för att ragga på krogen. På skoj givetvis men fan det funkade! =) Så grabbar, köp en spaceracer, ta den under armen och koppla på charmen så är ni hemma. GARANTERAT!

Q- Qskär Trodde detta skulle bli en svår bokstav men icke. Qskär är en liten restaurang i Grebbestad och jag är inte ofta där på sommaren men i somras var vi där en kväll. Väldigt spontant och väldigt lagom men med en liten och rätt skala människor som alla betyder mkt för mig på olika sätt. Sandra gjorde sitt med sina berättelser, jag skrattade nog hela tiden. Brorsan saknar jag ofta och jag mår bra av att ha honom i min närhet. Emelie kom ner och då kan inget bli dåligt. Telli kom som han är och så som han alltid kommer vara. Han har en stor betydelse även om jag inte alltid förstår varför ;)
Sist men absolut inte minst hade jag med mig en person jag aldrig kunnat drömma om skulle få en så stor betydelse i mitt liv. Eller den sorts betydelsen som han fått.
Viktor är det bästa som hänt mig 2010

R- Ringdans Före jul skulle Johan och hans klasskompisar dricka öl en fredag på underbara bar på söder. Jag, Viktor B och Niclas möttes upp på medis och gick dit. Vi placerades i en soffa intill psykologbordet, komiskt nog..
Efter ett tag lessnade vi och från ingenstans ägde vi tre dansgolvet! Vi gjorde allt, vi dansade som galningar och hade askul. Hoppade bock över varann och hade oss. Men det bästa var ändå när vi drog fram ställets gran och började dansa runt den. :)

S- Stockholms skärgård När Viktor hade semester och jag ett par dagar ledigt i somras passade vi på att åka till Svartsö och tälta en natt. Det var precis lagom. En liten mysig ö med ett litet café, en butik och en mysig restaurang. Vi badade och åt gott. Tältplatsen var inte optimal men efter Namibia är vi inte så kräsna vad gäller sånt. Det var mysigt att åka båt dit och vara omgiven av vatten för en stund. Det är sånt jag får energi för resten av året av.

T- Tatuerad Det trodde jag fan aldrig. Det är ju det roligaste med hela grejen egentligen! Men nu kommer Piff och Puff vara oskiljaktiga. "aa just dee" för alltid och efter det.

U- Uppsala Året inleddes med 1 månad på Akkis i Uppsala med Danne. Han var där för massa prover och undersökningar och jag bodde där med honom. Jättekul och väldigt lärorikt. Bäst av allt var ändå relationen han och jag fick. Den har betytt och betyder massor för mig.

V- Vinter. Nog var det vinter ifjol alltid. Fråga SL och SJ. Tror aldrig jag åkt så mycket taxi som då. Räkningen har jag skickat till SL! Borde inte gnälla så mycket på dom egentligen.. Utan SL vore jag ju typ hemlös, more or less.

W- Westcoast Färre besök dit än jag kanske önskat men de jag gjorde var välbehövliga. Mormor och morfar firade GULDBRÖLLOP när jag och Puff åkte ner. En härlig helg och perfekt för oss.
Vi är perfekta tillsammans och vi skapade fler minnen för livet.

X- Xpanik. Min sedvanliga panik har hållt sig i kragen detta året. Ingen långresa- ingen panik. Inget sova i båt- ingen panik och en nära relation som trots vetskapen att den närsomhelst kan gå sönder- ingen panik. sjukast är ändå att jag inte får panik för att jag inte får panik! :)

Z-Zimma Lite fusk jag vet men vad gör man? Zimma och jag.. Ni vet juh, behövs ingen direkt förklaring tror jag.

Å- Ångerfull Nej, inte det minsta. Allt man bestämmer sig för känns i stunden man tar beslutet rätt och även om det visar sig vara fel i slutändan kan vi inte gå runt och ångra oss. Snacka om slöseri.

Ä- Älskar Jag älskar en väldans massa saker men roligast är ändå när jag och Puff springer runt på krogen och säger "jag älskar dej" till helt random killar. Reaktionen är slående! Vissa blir paffa, vissa generade, vissa lite kära men gemensamt blir de alla glada. För de där orden har den inverkan på alla. Det går lixom inte att komma ifrån!

Ö- Överraskad När jag fyllde 24 skulle jag och Viktor in till stan och äta middag. Trodde jag...
Vi skulle promt ta pendeln till söder och ingen buss eller T-bana. Okej, tänkte jag. Skit samma hur vi tar oss dit tänkte ja och om han promt vill gå 20 min o sen ta pendeln så gör vi ju det såklart..
Väl inne i stan kom de en efter en från olika hörn och kanter, Konke, Linnéa, Hedda, Becca och Henke.
=) Underbara vänner, de hade bokat bord på a la crepe och vi hade det jättemysigt!



Det var det hele...

Gott nytt 2011 alla ni fina bloggläsare.

Kyss
//Antz









Kommentarer
Postat av: mamma

Tycker allt att du hann med en del under året som gick.Älskar dig. puss puss

2011-01-15 @ 14:33:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0