Service - en färskvara

Ja, jag vet att jag kanske tjatar lite..

Blir lite för mycket eld och lågor när det kommer till ämnet service.
Vare sig den är bra eller dålig reagerar jag och engagerar mig kanske lite väl mycket.

Men det kan inte hjälpas för det som är viktigt för mig måste jag få reagera på, inte att någon försökt hindra men jag kan bli lite trött på mig själv när jag eldar upp mig för vid vissa situationer där jag kanske bara borde le lite, rycka på axlarna och låta det vila där.

Fast nej se det går inte..

Sälen. Semester med familjen. Första dagen i backen.
Jag hälsar ALLTID på liftpersonalen och tackar dem när de står där i alla väder, vindar och snökaos för att ge oss ankarliften tryggt och säkert.
Två tjejer jobbade intill varann i liften. Jag hälsar glatt på hon som ger mig liften. Men hon hörde inte eller så hade hon inte tid att svara för hon och hennes kompis hade fullt sjå med att tjattra med varann.

Jag må vara hemsk och skadad MEN jag tände direkt!
På alla cylindrar.
Jag vågar påstå, utan att själv ha jobbat i liften att det inte är mer ansträngande eller krävande att man inte kan ha vett att hälsa på sina gäster.
Ni som känner mig vet, jag är pratglad och väldigt social så jag dömmer inte ut dom för att de pratade med varann, men man måste ändå ha såpass fokus på sitt jobb att man ialla fall kan svara när man tackar för hjälpen! Eller?

Jag skiter i ifall hon har varit trevlig varenda dag hon jobbat sedan säsongen startade. Det är inte relevant för min vistelse. För mig är det första dagen, första liftturen och jag vill bli bemött som alla gäster förtjänar. Trevligt och bli uppmärksammad.

Nu hade jag inga förväntningar på att det skulle kunna bli bättre MEN
Jag hade FEL

Jag är mycket och har många fel och brister men jag erkänner om jag har fel och det hade jag nu.
Efter att tjejerna gett ett kasst första intryck kom de senare att glänsa, bara.

All personal hälsade glatt och gav lift efter lift i det blåsiga skitvädret som ända hägrat större delen av veckan och jag tycker verkligen de har gett bra service. När jag var 15 typ och började åka bräda ville jag inte ha hjälp med liften för jag ville lära mig själv. Nu när jag kan spelar det mig ingen roll om de ger mig liften eller om jag måste ta den själv men det är ju trevligt att man ser att det finns liv i liften och att de står där dag ut och dag in och ändå håller humöret uppe!

Det gjorde min strikt lärda service skalle nöjd.
Jag har nog haft tur.
Hade bra lärare i skolan som tryckte ordentligt på knapparna för att vi skulle lära oss vad som är bra och dålig service. När jag kom ut i arbetslivet har jag till och från ibland fått slita mer än vad man alltid kännt att man orkat eller velat och säkert har jag ibland räknat tyst till 10 och bara velat skrika eller strunta i att ge det där lilla extra jag egentligen alltid helst ville ge till alla för att alla skulle känna sig sedda och speciella.

Men peppar peppar så lät jag nog aldrig min dåliga sinnesstämmning för dagen förstöra för mina gäster. Jag kan ärligt säga att jag aldrig varit otrevlig mot en gäst men däremot har jag varit sjukt stressad ibland och då är jag inte lika trevlig som annars, eller trevlig är jag nog men jag sätter mig inte på huk intill barnen när jag tar deras beställningar eller skojar med pajasen i sällskapet eller blinkar lite extra till den blyge killen i killgänget i baren. Då i de galet stressade ögonblicken gör jag mitt jobb men mer hinner man kanske inte.
Då kunde jag gå hem och banna mig själv för att jag låtit stressen påverka mig.

Det där kunde hänga i länge.
För servicen var och ÄR så himla viktig för mig.
Så viktig att jag skriver ett helt inlägg om det.

Nörd man är.
=)
Vi åt på restaurang på mammas födelsedag.
DÄR fick vi bra service. Hovmästaren var supertrevlig och vår servitris var riktigt bra.
Hon var proffsig men ändå fick hon till känslan att hon var personlig och faktiskt brydde sig.
Det låter lätt men det är svårt att göra det 100% bra.
Hon lyckades.

Jag dricksade mer än jag gjort på länge efter ett restaurangbesök, för det var längesen jag var SÅ nöjd!

Jag saknar restaurangbranchen.

Kalla det vad du vill.
Underklass jobb med kasst betalt och usla arbetstider. Kalla det vad du vill men jag står fast.
Det är ett jobb jag verkligen trivdes med och jag har respekt för människorna som gör detta jobbet bra.

"Vem som helst kan vara servitris" Absolut, det är sant. MEN det är verkligen inte vem som helst som kan göra det bra! Det är fan en talang att ha alla egenskaper en bra servitris ska ha.

Restaurangbesöket i onsdags fick ialla fall mig att längta tillbaka..


Trevlig helg
//Antz

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback