Ungdomsfylla

Varför dricker ungdomar?

Det var en av de första frågorna vi fick igår utav vår föreläsare i onsdags. Håkan Fransson, drogförebyggare från Öckerö kom på besök och höll en föreläning om alkohol, droger, ungdomar och deras föräldrar. Han höll på hela dagen och när klockan var fyra var jag lika pigg som halv nio när han började.

Sjukt bra föreläsare.

När vi pratade om varför ungdomar dricker, kom det upp alla möjliga förslag på varför. Det vanliga med "grupptryck", "att det är förbjudet", testa gränser etc etc etc

Då ger han den mest logiska förklaringen man kan tänka sig men som aldrig slagit mig. "För att vuxna tillåter det."

Han gav ett bra exempel.
Om jag ser en 15-åring köra bil så kommer jag garanterat att stoppa honom/henne.
Föräldrar låser inte in sina bilnycklar varje dag för att hindra sin 16 åring från att ta bilen.
Mina föräldrar har aldrig stått framför mig och predikat om att jag minsann inte får ta deras bilar när de inte är hemma. Jag tänkte aldrig tanken heller.. "Fan, pappa är inte hemma, kanske ska jag ta hans bil till skolan istället för bussen....?" Nej det hände aldrig, just för att det är så självklart NEJ.
 
Hela befolkningen är överens om detta. Inte 18-INGEN bilkörning.
 
As simple as that.
 
Det är på samma vis vi borde jobba med ungdomar och alkohol. Noll tolerans.
Han visade att det faktiskt är möjligt.
 
Jag har aldrig tänkt tanken på att jobba med ungdomar och alkohol. Just för att det känns omöjligt men jag blev riktigt taggad!
 
Fantastiskt hur en person kan ge så mycket på bara några timmar.
 
Nej nu blir det en lunchpromenad innan solen går ner.
Väddö är vackert som tusan nu med lite frost, sol, hagar med kossor i och inga människor.
Nice
 
//Annie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0