Nykter i fyllan

06.30
När klockan ringde igår morse kändes det som jag just stängt mina ögon.
Kanske för att jag ganska så precis hade gjort det.
 
Myrans 40:års fest i lördags var jättekul.
Hon var jätteglad och bara det hade räckt för att det skulle vara värt att vara sliten igår. 
Nu fick jag dessutom dansa flera timmar och det var härligt.
Dansa utan att det är massa dräggiga människor jag inte känner och trångt på dansgolvet.
Bara härliga och glada kollegor.
 
Vaknade och tog tunnelbanan från Gärdet 07.02
 
Två killar frågade om jag ville haka på efterfest.
Kostade på dem ett trött leende och skakade på huvudet
"Nä, tycker ni ska gå hem och sova istället grabbar."
 
Bytte tåg i Slussen.
Där låg en kille som inte hade gått hem när han borde.
Fina jeans och skor.
Tankad och däckad.
 
Gick av i Skanstull.
Gick en omväg förbi en stor spya,
sen en till...
 
Och så undrar ni varför jag inte dricker?
 
Måste jag verkligen ha fler anledningar?
 
Fråga gärna, det gör inget...
Men har du tänkt på att jag aldrig frågar varför du dricker? 
 
Jag vet att man kan dricka till maten.
Dricka och bli "lagom".
Dricka och släppa loss lite och allt detta.
Varsågoda.
 
Men jag behöver faktiskt inte.
Maten är god ändå.
Behöver inte dricka för att vara galen.
Behöver inte dricka för att vakna och tänka 
"Vad fan hände igår?"
 
Jag har mina skäl att inte dricka.
Tycker inte att det är SÅÅÅÅ gott. (Hemskt va?)
Släpper loss så det räcker ändå.
I 9 fall av 10 ska jag träna dagen efter och då dricker jag inte innan.
Vissa dricker för att glömma.
Jag glömmer inte ändå. Jag glömmer aldrig.
Det är inte alltid en positiv egenskap. Att aldrig glömma gör ganska ont.
 
"Är det inte jobbigt att vara med människor som dricker och är fulla?"
En fråga jag ofta får.
Nej det tycker jag verkligen inte.
Så länge de är samma personer som annars men kanske lite mer är det lugnt.
Så länge du är du är det klart du får vara tankad!
Kan till och med vara roligt.
Det är lättare att hitta medbrottslingar till mina hyss när de druckit lite ;)
 
Det jag tycker är jobbigt är när personer blir fulla och blir helt annorlunda.
När jag inte känner igen dig och när du gör eller säger saker du aldrig skulle sagt annars.
Elaka saker.
När blicken svajar.
Då tycker jag att det är obehagligt.
Klump i magen.
Då håller jag mig undan.
Då hatar jag allt som har med alkohol att göra...
 
 
Vakna och rymma från hotellfönster, klättra över höga stängsel in till KI i coctailklänning och blåsa för polisen innan jag kör hem efter krogen...
Sånt gör jag nykter.
Jag minns även allt dagen efter. Med glädje!
 
Ibland känner jag för att dricka, för att slippa tjatet.
Något hindrar mig.
Dagen efter när jag går ut och springer eller möter alla spyor på stan,
Då älskar jag mig själv för att jag är jag.
 
 
"I DON´T NEED IT TO BE EASY,
I NEED IT TO BE 
WORTH IT"
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0