Vikten av att förlåta sig själv.

"When life gives you a hundred reasons to cry,
show life that you have a thousand reasons to smile"
 
En av tjejerna på simlärarutbildningen hade det citatet tatuerat och jag log när jag läste det.
 
Jag gillar när citat inte krånglar till det eller blir för mycket.
Enkelt med ett träffsäkert budskap. 
Då sätter det sig.
 
Skulle jag tatuera mig igen skulle jag skriva
"Varför inte"
på min vänstra vrist.
För jag älskar att ha den inställningen till livet, "Varför inte?!"
 
"Ska vi resa till Cayman island?" -Varför inte?
"Ska vi ses och ta en kaffe och prata om allt mellan himmel och helvete?" -Varför inte?
"Vill du börja med Poledance?" -Varför inte?
 
 
"Say yes" är ett roligt sätt att tänka men jag gillar "varför inte" bättre.
För jag säger inte alltid "ja" till allt.
För ibland vill och behöver jag säga nej.
 
Sätta ner foten och säga stopp.
Det räcker.
 
Satt mittimot en kvinna på tunnelbanan.
Hon läste Metro och såg ganska sur ut. 
Det är svårt att gömma sig på tunnelbanan.
På pendeln kan jag välja ett tvåsäte och slippa ha någon mittimot. Samma sak på bussen.
Den typen av säten finns inte på tunnelbanan.
 
Lyssnade på musik och tittade ut.
Fönstret kallt mot pannan.
Höst ute. Fina färger.
 
Så tog hon ner tidningen och böjde sig fram.
Jag tog ut ena luren och tittade på henne.
 
"Vem som än har sårat dig och gjort dig ledsen så förtjänar inte den personen några av dina tankar."
Fick till ett leende. Svagt, men ändå.
 
"Hur gör man om man har sårat sig själv då?
Det är svårt att stänga ute mig själv från mitt eget liv.."
 
Hon blev lite förvånad, så tänkte hon kort.
"Då min vän. Då är det dags att du förlåter dig själv.
Det är bara du som kan göra det.
Inget blir bättre av att du mår såhär"
 
Då skrattade jag lite.
Med ett leende utbrast hon
"Så ja! Ser att du är en glad tjej. Ett busigt troll ska vara snäll mot sig själv"
 
Jag gick av tunnelbanan.
Tackade för pratstunden.
Bannande mig själv för att jag dömt ut henne att vara sur.
 
Livet är inte alltid som det verkar.
Tänk på det.
 
Vi kan inte vrida tillbaka tiden, inte göra misstag ogjorda men vi kan förlåta oss själva.
Lära oss av livet och möta nya utmaningar och möten med en nyfiken inställning.
 
"Varför inte?"
 
Ett tyst men tydligt ja till livet är ett starkt ja till dig själv! 
 
Var snäll mot dig själv och andra.
Kramas mycket.
Ha en trevlig helg!
 
Kajakdagar med underbara vänner <3
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jullan

Klok tjej!
Och du är klok du med! :)

<3 love u

2013-11-01 @ 13:40:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0