Hur mycket får en relation kosta egentligen?

Varje år kring den här tiden så brukar jag skriva om året som gått.
Skriver ner händelser i alfabetisk ordning och minns.
 
När jag nästan var klar med årets lista kom jag av mig.
I år känns det som att människorna i mitt liv varit viktigare än händelserna i det.
 
Kommer du ihåg vad jag önskade mig till jul?
Just det, Dig.
Alla ni som jag tycker om önskade jag mig och nu när jag sitter här på tåget mellan Skövde och Stockholm känns det som alltid lite delat.
Skönt att komma hem igen. Hem till livet jag älskar i Stockholm.
Det gör lite ont samtidigt.
Varje gång jag kommer hem till familj och vänner så inser jag hur viktiga de är och hur bra jag mår när vi spenderar tid tillsammans.
 
Önskar jag kunde få allt på samma plats.
Då skulle jag väl önska mig något helt annat.
Svårt när jag aldrig kan vara nöjd till hundra procent.
 
Fick i alla fall min julklappsönskan uppfylld.
Jag fick er allihop mer eller mindre.
Massa kärlek och viktiga möten.
 
Jag försöker välja mina relationer med omsorg.
Försöker välja bort de som bara tar energi eller kostar för mycket.
Det är svårt ibland.
 
Hur mycket får en vänskapsrelation kosta?
Hur mycket får en kärleksrelation kosta?
Den du har till din familj?
Hur mycket ska du behöva stå ut med och hur mycket får du bete dig som en idiot innan du borde bli bortvald själv?
 
Alla har sina gränser och sina villkor.
Mina värderingar spelar stor roll när jag känner att en relation kostat för mycket.
Min värsta är nonchalansen.
 När jag är ensam att bry mig och anstränga mig för att hålla kontakt eller ses.
Om en person vet vad som sårar mig och gång på gång utsätter mig för den sorten av smärta blir jag kall.
Det är som att något dör i mig.
Den personen dör inte för mig. 
Så stark är jag inte men lusten och orken att försöka försvinner.
 
Det är som att slå av en strömbrytare.
Det bara släcks.
Kvar finns en besvikelse och en dumkänsla.
Försöker jobba bort dumkänslan.
För det är inte dumt att försöka.
Det är inte dumt att förlåta eller önska sig förändring eller bättring av människor som betyder eller betytt något.
 
Det kan vara lätt som utomstående att se när en väns förälder fått tusen chanser för mycket.
Lätt att säga till en kompis att lämna sin partner. När hen uppenbart bara mår dåligt.
Det är heller inga konstigheter att be en kompis skita i att engagera sig i en kompis som uppenbarligen inte gör samma uppoffring tillbaka.
 
Vem är du eller jag att ta de besluten?
Vi kan inte ta de besluten åt någon annan men jag tycker det är viktigt att påvisa vad jag ser och sedan bolla över.
Ibland behöver jag hjälp med samma sak.
Kan stånga mig blodig för något som bara är meningslöst.
 
En vän sa en klok sak för något år sedan.

"Det du måste förstå är att ibland när en person man bryr sig om gjort tusen dåliga saker och man vet att det är dags att släppa taget så gör den här personen EN
bra sak. EN enda sak som gör att du känner igen personen du älskar igen.
 Då blir det den enda saken eller stunden man hakar fast i. För det är den personen man känner och älskar."
 
Det är så jäkla sant och i den stunden är i alla fall jag tillbaka på ruta ett igen.
Så då ska man ta att bli sårad 9 av 10 gånger eller vad?
 
Jag önskar jag hade svaret på frågan men det har jag inte.
Alla får nog hitta sin egen väg och känna sin egen gräns.
 
Jag kan låta mig bli rätt ordentligt sårad och ledsen innan jag får nog på riktigt.
Att förlåta handlar om att ge en andra chans för mig. 

Det betyder inte att jag glömmer det som sårade mig, det betyder inte att jag tycker att handlingen var okej.
För mig betyder det att jag ändå litar så pass på dig att jag tror dig när du säger att du ändrat dig och att du är ledsen.
 
Om det inte går då? Om enda utvägen är att sluta?
När jag väl fått nog och lämnat så betyder inte det att jag glömmer sedan.
Tror det är viktigt att komma ihåg att personen kanske alltid kommer dyka upp i huvudet då och då.
Det gäller bara att komma ihåg att det är bättre så än hur det var innan.
Det blir kanske inte perfekt men det blir mindre dåligt. 
 
Igår lyssnade jag på radiosporten.
Om Anja Pärson när hon tävlade för fem år sedan.
Minns du?
Hon trillade något så in i bänken i störtloppet och världen höll andan.

Började andas i takt med att Anja rörde sig och andades ut först när informationen om att hon var mörbultad men okej kom ut.
Dagen därpå reste hon sig och fyra minuter före start bestämde hon sig för att ta exakt samma backe igen.
Behövde bevisa för sig själv att hon skulle klara det.
Hon tog backen med stil och efter sista loppet som var slalom var bronsmedaljen hennes
 
Hon gjorde sälen trots att det inte var guld. :)
 Att resa sig sådär är en seger kan jag tycka.
.
"Hur är det ens möjligt att göra det där?" Frågade en reporter
"Det handlar om att inte vika sig."
Det var Anjas svar och lösning på det mesta. Hårt arbete och att inte vika sig.
 
Jag tycker att Anja är helt fantastisk.
Vet att många tyckte hon var dryg och osocial under sin karriär.
Att vara bäst är inte samma sak som att vara dryg.
Självförtroende är inte drygt om man hanterar det rätt. Det gjorde hon.
Hon älskade skidsporten, inte skvallersporten. 
Viktigt att skilja på det. 
 
När jag misslyckas med något vill jag alltid känna att jag i alla fall har försökt.
Jag vill vinna, vill lyckas, jag vill alltid lite till och när det ändå inte räcker så vill jag kunna trösta mig med att jag 
i alla fall har gett allt.
 I stunden är jag bara besviken på mig själv men i efterhand känns allt lättare när jag vet att jag försökt.
 
Vad tror du om 2015?
Försöka lite mer och våga släppa det som sårar?
 
Lyssnade på en låt en kille skrev till sin mamma.
Klicka på länken. 
När vi ändå jobbar på att försöka.
Sam Woolf - I tried
 
 
https://www.youtube.com/watch?v=OQUKUezuvCg
 
 
 För er som är intresserade,
Här kommer den. Året i form av namn i alfabetisk ordning. Älskar er alla och ser fram emot vad som kommer näst.
 
A- Anna. För att du är min bästa. Har en film på oss när du knappt kunde stå upp. Så länge har vi varit vänner. Jag skrattar ALLTID med dig. Ditt hjärta är större och varmare än de flestas och jag känner mig verkligen lycklig som fick dig till min första vän. Älskar dig för allt du är och gör.
 
B- Brorsan. Vet ingen som bryr sig och hjälper mer kravlöst än du. Önskar jag fått lite av din godhet :)
Oroar mig för dig såfort du låter bekymrad och blir varm i hjärtat varje gång du skrattar. Ditt skratt gör mig glad till livet.
 
C-
 
D-
 
E- Erkki. Fina kollega och vän. Du har gett mig ett självförtroende i vattnet jag aldrig trott jag skulle få. Både som simlärare o i livräddningssyfte. Du ser rakt igenom mig och det är underbart att ha vänner som dig.
 
F- "Falafel" Jennifer. <3 Herregud alltså.. Alla våra frukostdejter. :) Det finns inget, absolut inget jag inte kan säga till dig. Du skulle aldrig döma. Du lyssnar, funderar och sedan pratar vi. Vi skämtar om allt och jag skrattar massor när jag är med dig. Gillar vår sjuka humor som andra aldrig skulle uppskatta. Tack. 
 
G- Gabbe. Glad att du finns, du får mig alltid att skratta. 
 
H- Halvåtta gänget. Henrik, Hedda, Hanna, Ello och Viktor. Ni har funnits där hela året. Oavsett hur jag mått när jag gått till dessa middagar har jag alltid, ALLTID mått bra när jag gått hem. Skrattat så magen krampat varje gång. Gråtit några gånger men då har ni alltid kramat och tårarna har övergått till skratt. Vill alltid ha halv åtta med er.
 
I-
 
J- Julia. Du är störtskön. Med ditt sätt att se på saker, ditt sätt att bara fixa allt och ALLTID med ett leende.
Jag känner av när vi inte ses så ofta. Jag kan få Julia-abstinens och jag känner mig alltid påfylld när vi har träffats. Du bryr dig på riktigt. Love you for that.
 
K-
 
L- Linnea. Det här är den svåraste delen. För du är Allt. Du är min bästa vän, systern jag aldrig fick och rådgivaren jag alltid behöver. Du vet allt om mig. Du känner mig bättre än vad jag gör själv. Det är mitt värsta att inte prata med dig varje dag. Du är mitt bästa och jag kan inte förklara hur mkt jag älskar dig.
 
M- Myran. Hade jag vetat vilken underbar vänskap detta skulle bli första gången vi bastade mellan simskolorna skulle jag tackat min lyckliga stjärna direkt. Du gör det lätt att vara mig. Du låter mig vara mongo. Du skäms aldrig.
Tvärtom så känns det som att du verkligen värdesätter att få vara MIN vän och det är nog en av de finaste komplimangerna man kan få. Du finns alltid och du kommer alltid ihåg. Du vet vad som är viktigt och du värnar om det. Jag har roligt med dig och älskar dig!

Maximums. Jag kunde aldrig tro att jag skulle känna som jag gör för dig redan nu. Saknar dig när jag inte får vara med dig och jag skrattar såfort jag ser dig. Ser nog både min kärlek till dig o din mamma när jag ser på dig och kanske är det därför. Vet inte men du är min favoritunge och jag ska göra mitt bästa för att vara världens bästa fadder. 
 
N-
 
O-
 
P- Pontus. Tror jag skulle kunna berätta allt för dig. Du ser direkt om jag är nere eller om det hänt något roligt. Jag går alltid till dig när jag behöver få kloka råd och höra det ingen annan säger. Du är rak och äkta. Du är världens bästa kille och du känns verkligen som en vän jag alltid vill ha nära i mitt liv.

Paulina. Dina ord har alltid en lugnade effekt på mig. När du säger "allt kommer bli precis som det ska" så tror jag dig varje gång. Du kompletterar mig med ditt lugn, ditt sätt att tänka och du förvånar mig ofta som ingen annan.

Pearli o Peter. Ni är mitt favoritpar och några av de goaste. Ni får mig alltid att känna mig bäst på allt och jag tycker verkligen om att spendera massa tid med er. Fina! 
 
Q- Mamma, Pappa, Pålsson och Milli. Först fick jag världens bästa föräldrar. En pappa och mamma som alltid ställer upp. Alltid älskar villkorslöst och bara är bäst. Sedan träffade de varsin ny kärlek som från dag 1 tagit emot oss med öppna armar. Kände mig riktigt bortskämd på julafton med er alla skrattandes runt samma bord. Tack. 

R-

S- Sanna. Snart. Inte många dagar kvar innan nästa äventyr tar fart. Du har verkligen varit en klippa det här året. Du har lyssnat och du har tröstat. Du har hängt med på roligheter och bangar fan aldrig. Även om jag känner mig nära dig så tror jag bara att det är början av en fantastisk vänskap.

Sandra. Min galna underbara vän. Skrattar bara jag tänker på dig. 
När pappa ska berätta vem du är för någon säger han alltid "Sandra ja, hon är fan inte ledsen den tjejen." Du är alltid glad eller jävligt förbannad och jag älskar dig i alla skepnader. Jag har alltid roligt med dig och det är omöjligt att förutse hur en kväll med dig kommer sluta! Haha fortsätt var exakt den du är.

Stephanie. Choklad o skylten. Behöver inget annat då. Du hittar alltid på roliga saker och jag älskar att semestra med dig. Enkelt. Massa kärlek.

T- Teresa. Alltid mottaglig, alltid omtänksam och alltid massa kärlek. Får mig glad även när allt är skit. Skrattar alltid med dig. Du har en humor som jag älskar och jag är glad att du är min bästaste granne på jobbet. Små fina lappar, foton o annat som gör det lilla. Underbar! 

Jag har lite panik över att sluta nu men jag tänkte ändå göra det. Det finns många fler som  gör mitt liv underbart men det får vänta. Ni är alla viktiga o jag är så tacksam att ni alla finns i mitt liv. 

Massa kärlek och gott nytt år. 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0