If it makes you happy

"If it makes you happy"
En av mina bästa vänner har den textraden tatuerad på höften.

Varje gång vi bastar efter klättringen noterar jag den. Tänker 
"Om det gör mig lycklig..." 
Hjärnan bara registrerar och sedan fortsätter vi prata om vad vi nu pratar om.

Tror du att tre månader kan göra skillnad?
Kan en dag förändra ett helt liv?
Tror vi alla vet svaret på den frågan.
Allt kan ändras på ett ögonblick precis som allt kan vara detsamma vecka efter vecka.

Pratade i telefon med pappa i måndags.
Fina pappan..
"Tycker du att det är en dålig idé pappa?"
"Nej, det sa jag inte. Jag tycker bara det är en lång tid du ska vara borta. Plus att en sån här resa måste kosta en massa pengar."

Tre månader kan kännas länge. Speciellt för de som är hemma.
Jag vet att tiden kommer flyga fram.
Jag vet även att den kommer vara värd precis varenda krona.

"Pappa, jag ångrar aldrig en resa. Jag är ingen inredningstjej, struntar i mode, sminkar mig aldrig och dricker sällan. Jag reser upp mina pengar för det gör mig lycklig."

Jag är oftast lycklig även när jag är hemma men det är för länge sedan jag tog ryggsäcken och bara lät livet ta mig med storm.
För det är exakt det som händer.

Det väcker till liv, ruskar om och får mig att känna mig starkast i världen.
Pippi Långstrump hela dagen.
Osårbar och jag blir nyfiken.

En vardag måste inte vara slavisk rutin.
Vare sig du är hemma eller borta.
Vart nu hemma är?
Vill vakna och känna att hela dagen ligger framför mig.
Ni vet utan att riktigt veta alla detaljer. 

Jag längtar efter att träffa alla roliga människor längs vägen. 
Korta möten som jag kommer minnas för alltid.
Behöver nya historier till min samling.

Bara det viktigaste i väskan.
Jag och väskan.

Få tid att känna att jag lever.
Att livet är mer än måndag och fredag.
Att komma ihåg att inte ta allt för givet.
Påminna mig själv om att ingen annan äger mig eller har rätt att ta mig för givet  heller.

Jag låter mig såras alldeles för lätt.
Ger utrymme att göra vad ni vill med mig eftersom jag är så jävla easy going.

För jag släpper in och känner tillit.
Överallt och hela tiden.

Lite mindre varje gång.
Höjer garden lite till.
För det kostar mer än det smakar.
Det skrämmer mig.

Rädd att jag slutar tro på orden.
Eller att jag redan börjat.
Rädd att stänga ute den som verkligen förtjänar att få komma in. 
Rädd att sluta vara just easy going.

Jag är det för att jag vill.
Easy going och 100% känslor för att det egentligen är helt orimligt.

Och för att jag tror det behövs lite orimlighet i den här knasiga världen.

När jag börjar tvivla på allt som brukar vara självklart.
Då är det dags.
Behöver ta hand om den där tjejen nu.
För hon är riktigt jävla bra ska ni veta. 

"Och du måste åka till andra sidan jorden för att göra det?"

Det måste jag förmodligen inte men varför ska jag INTE åka till andra sidan jorden när jag kan?

"If it makes you happy"
Det är det enda som spelar någon roll.
Dina val i livet ska inte handla om vad andra vill, vad du tror att du borde göra eller din enklaste utväg. 

Det ska heller inte krossa andra, du behöver inte vara ett svin för att du kan.

Du kan vara egoistisk utan att spela på andras känslor.
Den enda du alltid ska behöva leva med är dig själv så gör dig själv en tjänst.

Blunda.
Vad gör dig lycklig?
Ser du det?
Bra. Fortsätt tro på det.

"If it makes you happy"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0