Världens farligaste djur och tovigt hår

Igår var det Australia day.
What a day...
Det regnade precis HELA dagen. Inte allra värst när jag var ute och sprang på morgonen så jag sprang längre än vad jag brukar göra här.
Just för att luften var lite kylig och temperaturen behaglig så ville jag inte sluta.
 
Vet att Sanna gärna sover lite längre så jag kände ingen stress hem.
Fina Sanna har en envis rethosta som verkar sugit tag ordentligt i henne.
Är hon inte hes eller ont i halsen så hostar hon. Typiskt jobbigt men hon kämpar på. :) 
 
Förra gången jag var i Sydney på Australia day blev det en minnesvärd natt.
Minns inte alla detaljer men vi bodde på ett hostel i Kingscross. Var ute och dansade och som de nyanlända och lite småtrötta svenskarna som vi var gick vi hem och la oss runt tretiden om jag inte minns fel.
 
Vid 05 på morgonen börjar brandlarmet tjuta och alla springer från sina rum och ut på gatan.
Effektiv som jag var på den tiden drog jag på mig sporttop och jympaskor innan jag sprang ut.
 
Väl ute på gatan står vi alla och väntar på att räknas in och få mer information.
Brandmännen är bra och vettiga såsom brandmän ska vara.
Helt plötsligt hör vi killen som var hostel manager börja skrika som en galning.
 
"What a fuck!? It´s FUCKING Australia day and everyone is at the hostel!?
What´s fucking wrong with you guys!?"
 
Vi visste inte om han var arg på riktigt eller om det var okej för oss att börja skratta.
Tror inte vi kunde hålla oss och snart började han le även han men han var uppriktigt besviken på oss, det var tydligt. Jag lämnade alla för en löptur och då kollade han på mig med stora ögon.
 
"And where are you going dressed like that?"
"Out for a run... Would that be alright?"
"My god... I can´t fucking belive this. You kill me.."
 
Det var 2008.
Igår. Samma dag men sju år senare.
Sprang.
Åt jordnötssmör och banan ute i regnet.
Gick över till Peddler´s och drack kaffe. Sanna kom och vi fick en stor kanna chaiilatte till kompispris.
Vi hade pratat och längtat efter att ha en heldags BBQ på Bronte eller Bondi med nyfunna vänner men den planen sket sig lika mycket som det regnade. Alltså väldigt mycket.
 
Satt och skrev lite och lyssnade på regnet.
Mitt hår var som ett enda stort tovigt näste och jag kände mig som ett riktigt troll.
 
Sanna hade hört att de andra på vårt hostel skulle ta en dagskryssning.
En partybåt från hamnen.
 
Kände mig som tjuren Ferdinand.
"Nej tack, jag stannar hellre här och gör typ inget. Jag ser mig själv på den där partybåten idag och den synen är allt annat än vacker. Jag har absolut ingen lust att dansa och jag kommer skada den som råkar spilla öl på mig idag."
 
Så skön var jag..
Sa ju givetvis bara "Nej jag har ingen lust att dansa." Resten sa jag bara i mitt eget huvud.
Visade sig att Sannas lust att åka på kryssning inte heller var titanisk.
 
Så vi trotsade regnet och gick för att köpa osmakligt men billigt vitt vin, sprite och mangojuice.
Vinet är SÅ osmakligt att vi hellre gör drinkar av det.
Snåla? Vi? Inte då.
Vi gillar faktiskt att dricka skräp. Då känner vi att vi lever.
Som när man av misstag halsade hembränt när man var 15.
Inte alls trevligt men minnesvärt. :)
 
Vi höll på att avlida i vårt rum så vi frågade den trevlige Italienaren i rummet intill terrassen om vi fick sitta i hallen utanför hans rum. Då fick vi frisk luft med tak.
Så där satt vi.
"Firade" Australia day utan bbq, bollsport, bad och häng.
Utan istället
på ett stort täcke, med tovigt hår, spotify och två flaskor fulvin.
Det låter riktigt deppigt och det var det också men på samma gång mysigt.
Det blir vad man gör det till eller hur? =)
Det dröjde inte länge fören Jasmin smsade och hade tråkigt. De hade skippat båten så hon gick och köpte vin hon med. Ecam kom samtidigt och såfort Nadine vaknade från sin tupplur (som hennes humör verkligen behövde)
 kom hon och kröp ihop med oss under det lilla taket på Cleaveland street 510.
 
 
Alla lägger ut fina paradisbilder när de reser. Det gör vi också.
Men inte bara.
Det är inte alltid molnfri himmel, skrattsalvor och snygga surfare här i Sydney.
TYVÄRR ;)
 
Det är ju som att jag skulle säga att jag alltid mår bra, ALLTID är min bästa version av mig själv, aldrig har fel osv
Känner du mig det allra minsta så skulle du aldrig gå på det.
 
Vi avslutade vårt firande med att kolla på film nere i köket och äta nudlar och bönor.
Lyxade med rödbetor vid sidan. :)
 
Innan vi somnade började jag googla på svart mamba, världens tio farligaste djur mm 
Visste du att flodhästen är världens 7:e farligaste?
Krokodilen är världens 4:e farligaste och den enda som faktiskt ser oss människor som byte.
Tur jag inte visste det när jag satt på en i Ghanas vildmark.
Skyller att jag var ung, dum och riktigt odödlig.
 
Jag gör alltid sånt här innan jag ska till Afrika eller något annat land där jag vet att jag kommer vara långt ifrån ett sjukhus.
Googlar, läser och lär mig.
Skrämmer upp mig själv.
Vet inte alls varför jag gör så.
Blir man biten av en svart mamba måste man få motgift inom 15 min annars dör man.
Det är typ omöjligt i Afrika så där är det typ 100% dödlighet av deras bett.
Visste ni att ett bett från en svart mamba räcker för att döda 20-40 människor och den är dessutom den snabbaste ormen i världen. Kan ta sig fram med 20 km/h.
 
Blir du biten av en grön mamba spelar det tydligen ingen roll hur, när och varför.
Du dör ändå.
 
Så med den informationen stängde jag av datorn för kvällen och somnade gott.
 
Over and out.
 


 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0