Renovering av barnhemmet

Känner mig som vädret idag. Grå.
Det värsta med att hosta så mycket är att det gör ont i hela kroppen när jag gör det.
 Okej, inte i benen då. Det vore lite konstigt.
Men det känns som ryggen, magen och bröstet smulas sönder vid varje hostning.
Kanske får stark core av alt hostande? :)
 
Låter som att jag har rökt sedan jag var tolv..
 
Somnade med massa feber. Kändes bättre när jag vaknade.
 
Jag är nog den ynkligaste i världen när jag är sjuk.
Kanske för att det inte händer så ofta.
 
Känner mig trött.. Orkeslös.
Det kom kanske som ett brev på posten. Alltihop.
Varit mycket det senaste och att gå runt att vara orolig hela tiden kanske tog ut sin rätt nu.
 
Pratade med mamma nyss.
Hon var ledsen.
Hade bråkat med vårdcentralen.
Skrikit som en dåre.
Säkert riktat ilskan mot något som inte förtjänade den men när man slåss för sitt barn spelar det ingen roll.
Speciellt inte när ingen verkar lyssna.
Jag kan klaga på Afrikas sjukvård när jag är där och kommit hem.
Att den brister på alla plan och att jag är rädd att bli sjuk där eftersom hjälpen skulle vara dålig.
 
Det tragiska är att jag känner mig mindre och mindre trygg med Sveriges sjukvård också.
Det verkar som att det ska till en anmälan och att man ska behöva skrika sig till någon som lyssnar.
Börjar man gråta är man i underläge direkt.
Synd att både mamma och jag gråter när vi blir arga.
 
 
Det är jobbigt att vara så långt ifrån familjen nu. Vill också vara med och bråka.
Inte för att jag gillar att bråka bara för att utan bara för att kunna få utlopp för oron.
Göra något vettigt av den.
Brorsan kommer faktiskt hit i helgen.
Satan vad jag längtar.
Ska försöka att inte börja gråta när jag kramar honom.
Ser ut som han blivit så liten på bilderna.
Min starka storebror.
 
När jag ändå är hemma från jobbet och intagit viloposition vill jag passa på att be om lite hjälp.
Ekonomiskt.
Inte till min egen kassa utan för CCY´s räkning.
Barnhemmet behöver renoveras och fixas till.
Efter 1,5 år behövs mkt fräschas upp.
Tegelgolvet i vardagsrummet behöver cementeras för att skyddas från termiter.
 Alla barnen växer så det knakar och behöver nya kläder. Det blir dessutom kallare i byn nu så för att barnen ska hålla sig friska och varma behövs filtar och kläder.
Systrarna Getrida och Ailess som flyttade in vid årsskiftet behöver få varsin säng.
 
Jag kan sitta och klura på hur jag ska uttrycka mig för att medmänniskor ska vilja bidra och skänka.
Så det inte ska låta som att det är något onödigt som behövs.
 
Sen tänker jag på vad vi alla handlar för våra pengar här.
Om jag och alla andra skulle göra en budget för att se vart våra pengar går varje månad när man tänker att man inte har råd.
 
Mat, hyra, telefon och värme om den inte är inkluderad.
Det är sånt vi måste betala varje månad oavsett om vi väljer att bo i ett hus eller i en lägenhet, äga en telefon och inte frysa arslet av oss.
 
Sedan kan man lägga pengar på andra saker också..
Renovering kanske? För att du måste eller för att du ledsnat på 2013´s moderna tapeter?
Restaurangbesök? För att vi vill njuta av livets goda och slippa laga själva?
Nya kläder? För att de få plaggen vi har är sönder, för små eller för att vi vill kunna välja bland 16 tröjor varje morgon?
 
Jag gör allt av ovanstående punkter.
Renoverar inte ofta men det handlar bara om totalt ointresse. Det är inte min grej helt enkelt.
Jag äter den maten jag blir sugen på. Jag äter det jag tycker är gott och jag känner efter vad jag är sugen på.
Nya kläder. Jag tror att jag har 15 olika typer av sporttop. Onödigt ja..
 
Jag påstår absolut inte att vi ska sluta njuta av livet.
Inte på något vis.
Jag vill bara väcka en tanke. I dig lika mycket som i mig.
För jag tror inte på något som helst vis att vi inte kan göra både ock.
Njuta av det du gillar och samtidigt hjälpa någon annan som inte föddes under samma premisser som du.
 
Getrida sover fortfarande i två ihopsatta fåtöljer med en filt över sig. 
Hon blev föräldralös för ca 6 månader sedan.
Hon har världens alla anledningar att gnälla. Jag hade aldrig rest mig igen.
 
De här ungarna drömmer inte om ett nytt playstation, en ny ipad eller märkeskläder.
De begär inte något alls.
Bara en sån sak får mig att vilja ge dem hela världen.
Mest kärlek såklart.
Kärlek, värme, kläder och mat.
 
De får massor av kärlek, värme varje dag tack vare ccy och varandra.
Maten och kläderna har de tack vare er.
Det behövs alltid mer.
 
Det kostar att leva. Det är ingen nyhet för någon.
Skrev med Linnea imorse.
Vore skönt om ett företag bara skänkte en stor klumpsumma nu.
Då skulle inte oron vara lika stor.
 
Men det är så det är att driva något ideellt. Det kommer aldrig vara enkelt.
Det är det som är själva poängen.
Att göra skillnad där det verkligen behövs.
 
Så vill du hjälpa till och bidra med valfri slant så märk din överföring "Renovering" till
Pg 631982-6
Vill du bli månadsgivare så låt mig veta! :)
 
Tillsammans är inget omöjligt!
 
Kärlek
 
 
 Stor tjej passar liten.. Getrida och Ailess <3
Man kan inte alltid vara glad
 
Getrida kämpar på med sitt pärlande. <3
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0