Bara tanken på att terrordåden måste ske i Europa för att det ska kännas jobbigt äcklar mig

Jag är absolut ingen perfekt människa. Jag skulle absolut kunna göra mer för världen än jag gör idag. Engagerad i barnen i Tanzania och givare åt diverse olika hjälporganisationer känns futtigt i det stora hela.

Något jag ändå på riktigt står för är att jag anser att människor är lika mycket värda oavsett hudfärg, härkomst eller läggning.

Jag stöttar inte vad alla människor tror på eller handlingarna de utför men jag blir lika illa berörd om det sker en tågolycka i Indien eller om den sker i Tyskland.

Inte för att jag själv har rest runt med tåg i Indien så "det kunde varit jag" eller för att jag känner någon som varit i Tyskland, utan för att oavsett så är det människor som drabbats. Familjer som splittras, människor som aldrig blir vad de varit. DET gör mig ledsen.

I tisdags kväll när jag skulle sova gick jag in på DN och fick då veta att Istanbuls största flygplats blivit utsatt för terrorhot.
Fruktansvärt. Vidrigt.

Men det som gör det som gör mig galen är att det är bara när det händer nog nära oss media skriver om det och ger medialt stort utrymme. Alla andra terrordåd som sker i världen av samma grupp människor behöver ju inte vi bry oss om eller? I Sverige är inte Jordanien eller Afghanistan någon semesterort eller plats där många svenskar jobbar så skriv inte om det för fan!

Nu berättar svenskar om hur de varit på flygplatsen o plötsligt känns det så NÄRA!

Självklart måste det kännas olustigt och personligen skulle jag garanterat bli helt förstörd om jag varit där eller i närheten, det är ju det som är hela poängen med terror. Att sätta skräck i människor världen över.

Jag läser inte på alla nyhetssajter eller får upp notiser stup i kvarten för jag har valt ett liv där jag försöker minimera min uppkopplade tid, därför känns det extra viktigt när jag väl går in på DN eller ser på nyheterna att de rapporterar från hela världen.

Jag vill veta om Pakistan drabbats av en katastrof eller terrordåd. Det är precis lika illa som något annat och de förtjänar att bli tagna på lika stort allvar som en turistort i Europa.

När bomberna utlöstes flydde människor i panik skrev tidningarna.

I det ögonblicket skulle nog vemsomhelst förstå människor som flytt över haven och lämnat allt eller kanske bara en husgrund som står kvar för att överleva och få chansen till ett bättre liv.

Det är först då det blir på riktigt tydligen. Empati nivån låg över lag skulle jag säga.

Sverige går bättre än på länge och många av oss kan resa utomlands ett flertal gånger per år.

Jag kan absolut sänka min standard för att fler människor ska få ett bättre liv.

Med det menar jag inte att nyanlända får bete sig hur de vill, det får ingen oavsett år i Sverige.

Jag läste även på DN att IS valde att spränga på Turkiets flygplats för att deras dåd i Jordanien o Libanon inte fått medial uppståndelse.

Det kan säkert stämma.
Så där gick vi rakt in i IS fälla.
Åter igen.
Människors lika värde var det va?

Den här veckan har mina tankar gått till alla länder som blivit utsatta för den här skiten. Lika mycket till varenda människa.

Hoppas du tänker likadant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0