Jämför med dig själv och akta dig för varmt kaffe

Igår när Linnéa och jag kom till Norrtälje köpte vi kaffe o satte oss på bussen hemåt
efter en riktigt lyckad midsommar.
 
"Bränn dig inte på kaffet för Mc Donalds kaffe är det varmaste kaffet jag någonsin druckit"
varnade jag Linnéa.
 
Vi satte oss på bussen och skrattade en massa, oseriösa som vanligt.
Jag vet att vissa tror att vi bara har den sidan. Att vi aldrig pratar om något allvarligt eller 
tar något i livet på allvar.
 
Livet är ett skämt o vi är komikerna.
 
Om sanningen ska fram så finns det ingen som vet så mycket allvarliga saker om mig som Linnéa gör.
Det finns inte något som jag inte skulle berätta för henne.
Hon vet allt och tycker ändå om mig lika mycket.
Det är exakt samma sak med Linnéa. 
 
Det finns inte något som hon skulle kunna säga som skulle få mig att ändra mig om henne.
 
Ett par av våra medpassagerare på bussen flinade lite diskret när jag skrattande kom tillbaka till min plats efter ha kollat 
om en kille längre fram var någon jag kände och utbriste "Nä, det var ju helt fel!" precis framför honom
när jag upptäckte att så inte var fallet.
 
Linnéa har varit hemma i drygt en vecka och vi har pratat om mycket men inte om mina föreläsningar och allt kring det så mitt i allt skratt och konstiga kommentarer blev hon allvarlig och frågade hur jag mår nu.
 
För oss är det helt normalt att bryta ett oseriöst samtal med en seriös fråga och BAM så är tonen förändrad hos båda.
 
"Det är bra, föreläsningarna är bra för mig. Jag blir påmind varje gång jag står där framme om vilket liv jag inte vill leva. När jag berättar om saker som hände då får de som lyssnar en rynka mellan ögonbrynen och 
något sorgset i blicket som speglar tillbaka till mig som en påminnelse om att det jag berättar bara vållade smärta"
 
"Vad skönt ändå.. att du kan se det så"
 
"Ja och även om jag alltid kommer ha mina spöken så tycker jag verkligen om mig själv.
Jag kan se andra ha psykiska eller fysiska egenskaper jag beundrar men jag vill ändå inte vara dem.
Jag vill alltid vara mig oavsett hur min dag är."
 
Då sa Linnéa en smart sak.
"Det som är coolt med dig är att du alltid jämför med dig själv.
Aldrig med någon annan.
Du kan säga, "hon har en snygg kropp".
Inget mer med det.
Istället säger du,
"Jag tittar på bilder o jag var snyggare förra sommaren eller jag sprang på den här tiden förra veckan och idag sprang jag på denna. 
Bara jämfört med dig själv.
 
Då skrattade jag och höll med.
 
För det är sant.
Jag jämför alltid med mig själv. Mina mål och mina begränsningar.
Jag har en bästa och en sämsta version av mig själv och det är det enda som är viktigt att veta.
 
Hur jag mår som bäst och hur jag undviker min sämsta version av mig själv.
 
Jag hoppas att alla försöker tänka så.
Att det viktigaste är att trivas i sin egen kropp.
Efter sina egna förutsättningar och mål.
Inte andras.
 
Andra kommer alltid ha en uppfattning om dig och du kan aldrig tävla mot dem.
Du behöver bara trivas för din egen skull.
För vad spelar det för roll vad andra tycker om du inte ser det fina i dig?
 
Inte ett dugg faktiskt.
Ge dig själv lite kärlek och skinn på näsan för det förtjänar du.
 
Kaffet svalnade nästan vid Gillingebanan.
Jag sa ju att det var världens varmaste kaffe. :)
 
KÄRLEK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0