Alkoholens makt

Jag vill be om ursäkt nu för att jag kanske förstör den trevliga sommarstämningen.
Ger en dålig klang åt det trevliga klirret från ölflaskor eller den härliga berusningen efter ett par glas rosé i solen.
 
Om du känner mig så vet du att jag inte dricker. Typ.
Du vet att jag inte är nykterist. Att jag heller inte har ont av att umgås med kompisar som dricker.
Att jag inte försöker lasta över mina värderingar på andra.
Alla är fria att välja själva. Även jag.
Det är därför jag inte vill att ni dömer mig för att vara nykter.
 
Senast jag tog upp ämnet. Det "känsliga" ämnet alkohol för er var 2 dec 2013 efter Myrans 40 års fest.
 
När jag vaknade tidigt morgonen efter och skulle åka från Gärdet till jobbet.
 
Då beskrev jag det bland annat såhär
 
"Jag vet att man kan dricka till maten.
Dricka och bli "lagom".
Dricka och släppa loss lite och allt detta.
Varsågoda.
 
Men jag behöver faktiskt inte.
Maten är god ändå.
Behöver inte dricka för att vara galen.
Behöver inte dricka för att vakna och tänka 
"Vad fan hände igår?"
 
Jag har mina skäl att inte dricka.
Tycker inte att det är SÅÅÅÅ gott. (Hemskt va?)
Släpper loss så det räcker ändå.
I 9 fall av 10 ska jag träna dagen efter och då dricker jag inte innan.
Vissa dricker för att glömma.
Jag glömmer inte ändå. Jag glömmer aldrig.
Det är inte alltid en positiv egenskap. Att aldrig glömma gör ganska ont."
 

Däremot har jag släppt lite på min egen beslutsamhet.
Det är inte hela världen att ta en öl eller ett glas vin.
Jag kan beställa och dricka hälften. Sen vill jag oftast inte ha mer.
 
Gillar att förlora kontrollen och det gör jag lättare nykter.
Fel svar jag vet.
Alla vet ju att det är onyktra människor som släpper loss och går wild and crazy.
 
Inte jag.
Jag sitter still och är som Ferdinand om jag dricker.
Inget fel i det.
 
Jag antar att jag bara har så jäkla svårt att förstå hur något som gör så mycket skada är mer accepterat att hålla på med än att hålla sig ifrån?!
 
Varje sommar, helg och kanske till och med dag kör människor bil med alc i kroppen. Skadar sig själva 
och andra.
 
Människor som dricker blir arga på krogen eller hemma och börjar slåss eller bara slå..
 
De som bjuder hem på middag och klirrandet från skålen ger barnet i trappan ont i magen.
 
Ungdomarna (BARNEN) som försöker hitta sig själva genom att dricka sig redlösa.
 
Jag är ingen ängel, inget helgon jag har också snott sprit hemma och lurat mamma och pappa för att kunna dricka. Jag har varit på många roliga fester. Full som nykter.
Jag har varit ett barn i vuxnas sällskap utan att få ont i magen.
 
Jag vet att det finns olika sidor av allt.
Igår satt jag här på balkongen och läste Svd från i fredags och blev argare och argare ju mer jag läste.
 
Arg över vilken makt alkoholen faktiskt har.
Hur den smyger sig in överallt.
Middagar, myskvällar, jul, midsommar, påsk, måndagsöl som fredagsöl.
 
Vet inte om det är för att det är sommar och fredag men varannan sida i hela jäkla svd var en annons för vin eller öl.
Varannan sida!
 
Reklam för alkohol.
Tips för att vi ska ha så jävla roligt.
Sedan står det givetvis en varnande text under. Texten alla ger fullkomligt fan i.
 
"Alkohol kan orsaka skador på lever och bukspottskörtel."
eller
"Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet."
 
Just det.. 
I samma tidning läste jag om en student som drunknade i torsdags.
En av livets lyckligaste dagar.
 
Deras studentflak hade stannat vid vattnet och alla hade badat.
Han hamnade under vattnet och när ambulansen kom och påbörjade hjärt-lungräddning var det redan försent.
 
Han dog.
Minnet av hur en älskad klasskompis dog kommer alltid följa med hans klasskompisar 
och hans familj kommer nog alltid känna ett hugg i hjärtat när de ser eller hör studenters glada sång.
 
Vet inte om den här killen hade en ice lista i sin telefon men om han hade det så tänker jag på personen som stod överst på den listan.
Fy fan.
 
Vet att studenter kommer fortsätta dricka.
Vuxna kommer fortsätta skåla.
Barn kommer fortsätta ha ont i magen när alkoholen ställs fram på bordet.
 
Vill inte göra nykterister av alla människor, verkligen inte.
Jag vill bara visa att det inte bara är jag som är galen här.
Att jag inte hittar på massa knasiga skäl för att inte dricka.
 
Ni behöver inte förstå.
Inte heller hålla med mig.
Men tänk dig en alkoholfri middag som inte suger.
En grillkväll med alkoholfria alternativ, bara.
En midsommar UTAN snaps.
 
Bara på skoj.
Känns det helt orimligt eller fruktansvärt trist?
Då kanske du borde fundera på vem det är som har makten över vem här.
 
Skål och trevlig sommar!
 
 
 
Dansar alltid nykter!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0