Med bara plus på kontot

Sitter med filt och tjocktröja på min inglasade balkong med en kopp nybryggt kaffe på bordet.
Det börjar bli lite höstkänsla i luften.
Kände det igår när Linnéa och jag gick ner till berget och tog ett härligt kvällsdopp efter middagen.
 
Vattnet är alltid välkomnande och än är det fortfarande så varmt att det går att simma länge innan läpparna blir blå.
 
 
Jag såg på ett avsnitt av en serie jag slötittar på ibland. Jag tittar sällan på tv men om jag är ensam hemma och inte vill ta mig för något speciellt kan jag ligga utsträckt med en kaffekopp och tycka att det är ganska skönt.
 
Älskar när det kommer något vettigt. 
Något som går att applicera i det "riktiga" livet.
 
I ett avsnitt var det fokus på karriär.
Att göra karriär.
Vem får göra det och vad kostar det?
 
En kvinna hade blivit erbjuden att bli delägare i ett företag.
Inga konstigheter.
Hon blev gravid och fick barn.
Inga konstigheter.
 
Hon var mammaledig och kom tillbaka till jobbet efter.
 
Då var det längre inte aktuellt för henne att bli delägare.
Riktigt förbannad och upprörd stämmer hon sin manliga chef för att det är diskriminering att hon inte ska få bli delägare pga att hon har skaffat barn.
 
Jag är kanske konstig men jag höll på chefen.
Alla dagar i veckan.
Kvinnan har fått barn, vilket innebär att hon inte längre jobbar 14 timmar/dag 
Hon har valt bort de långa dagarna eftersom hon vill göra frukost och lämna dottern på dagis/skolan.
 
Hon går hem och gör lunch till barnet minst två dagar i veckan vilket innebär att hon inte jobbar över på lunchen.
Barn är säkert underbara att ha MEN faktum är att de blir sjuka titt som tätt och då kommer hon inte kunna gå på alla viktiga möten mm och det vet hon om.
 
Detta handlar inte om att hon gör ett sämre jobb för att hon är kvinna och har barn men faktum är att hon engagerar sig mindre i jobbet för att hon har ett barn och ta hand om.
Alla förstår och accepterar det, kanske tom beundrar henne för det men det gör att hon inte längre uppfyller kraven för att få bli delägare på just detta företaget.
 
Nu säger inte jag att man måste jobba över på varje lunch för att göra ett bra jobb, tvärtom tror jag men det är inte det som är poängen här.
 
Vill man komma långt i karriären så kostar det.
Vill man vara en bra och närvarande förälder kostar det.
Vill man bli bäst på sin idrott kommer det garanterat inte att vara gratis.
 
Inget i livet är gratis.
Vi måste hela tiden göra uppoffringar och prioriteringar för att välja ut det vi tycker är viktigast.
 
Vi kan inte få allt hela tiden.
Om vi inte göra allt lite halvdant kanske men hinner vi då njuta av att faktiskt ha allt?
 
Vi kan inte bara casha in på kontot utan att något försvinner.
Lönen kommer men vi måste ändå betala hyran och handla mat.
Plus och minus på kontot.
Samma sak i livet.
 
Gör jag en sak jag älskar kommer jag automatiskt att ha lite mindre tid för något annat.
 
Jag försöker hitta balans.
Lätt att säga när jag har semester.
 
På måndag börjar jag jobba heltid som friskvårdsledare på Eriksdalsbadet.
Jag kommer ha kvar några PT kunder.
Lär mig massor på allt.
Utvecklas på båda jobben.
 
Kommer jobba mycket men det är självvalt.
Träningen prioriterar jag alltid.
Hemsk jag är som prioriterar den före familj och vänner va?
Hemsk eller inte.
Jag vet hur jag ska leva för att må bra och det kommer att bli lite pussel i höst för att få ihop det men jag är förväntansfull.
 
Lycklig i livet,
ledsen för att Linnéa snart åker men förväntansfull över att hon ska komma hem i Januari.
 
Trevlig helg och mycket KÄRLEK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0