11 sockerbitar, NO mercy

Kom hem tidigare än planerat ikväll och Linnéa låg i soffan och slötittade på
tv. Reklam.
 
Den sa:
RISIFRUTTI åt folket!
 
Hell no.
 
Jag är inte en trashmat-Hitler.
Absolut inte.
Igår köpte jag en stor kaffe på 7eleven när jag skulle till klättringen.
"Vill du ha en kanelbulle till det?"
"Nej,tack" svarade jag.
För jag vill aldrig ha det. Så fick jag ett ryck och kände att "äsch vadfan, det vore nog gott ändå och köpte en"
 
Jag tycker alla ska fundera på vad de äter, när och varför. 
Bestämmer man sig för att äta ska man inte behöva ångra sig eller få dåligt samvete efter.
Det är typiskt ovärt.
 
Jag är medveten om följden till allt jag stoppar i mig.
Jag äter glass och vet vad den innehåller.
Jag äter ägg efter träning för jag vet vad det innehåller.
 
Skulle någon be mig göra reklam för OLW känns det inte spontant som att jag skulle tacka ja. för jag äter sällan chips.
Samma sak med coca cola. Dricker aldrig det.
 
Skulle Lindt vilja ha mitt ansikte på någon av sina produkter skulle jag ställa upp.
Inte för att ljuga ihop att choklad är ett nyttigt mellanmål eller bra efter träning, utan för att jag älskar choklad, 
för att visa att det är okej att njuta av livsmedel som hälsomässigt är ganska kassa. 
 
Jag blir förbannad när Risifrutti utger sig att vara ett nyttigt mellanmål eller perfekt innan, vid o efter träning. 
Så att stressade eller ovetande föräldrar ska packa ner en risifrutti eller två till barnens träning. 
 
11 sockerbitar i EN Risifrutti.
ELVA.
För att de vill sina barns bästa.
 
Har du sett OLW göra reklam för en ny chipssmak samtidigt som de berättar att chips är ett bra alternativ till sallad mm?
Inte jag heller.
 
Jag behöver fasta rutiner för att inte falla i en sockerfälla.
Jag äter vad jag vill EN dag i veckan. 
Det räcker.
Börjar jag fuska är jag precis som alla andra. Då vill jag ha mer.
 
Första året på Hälsopedagogutbildningen brukade jag rulla ostskivor med honung i när vi kvällsfikade.
 
"A fast du kan ju äta vadsomhelst, det spelar ju ingen roll för dig som tränar så mycket." sa flera
Fast det gör det ju.
Min kropp mår inte bra med massa skrot i sig och mår min kropp inte bra gör inte jag det heller.
 
Det är inte så att jag säger att Risifrutti är ett världsproblem men jag eldar upp mig när det ska framställas som nyttigt.
 
Köper du Lingongrova för att du tror det är energimässigt nyttigt eller för att det är gott?
För det ÄR gott så är det därför, go ahead!
 
Köper du det för att vara nyttig kan du skippa det.  
 
Välj dina fighter, ät det du vill men gör det medvetet. 
 
Frågar du mig - SKIPPA den där jädra "gröten".
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0