Hundra spänn per like

Vad betyder en "like" på Facebook?
 
Om du gillar min profilbild borde jag ju vara snygg i dina ögon? Eller valt en bild som passar din humor eller stil. Ja vilket som.
 
Om du gillar min blogg antar jag att du gillar vad du får. Att den ger dig något så du därför vill läsa.
 
Om du gillar min statusuppdatering kanske jag fick till det, var lite fyndig och träffade rätt?
 
Om jag skriver att jag är i ett förhållande kanske du GILLAR. Tycker att det är roligt för du gillar min partner?
 
Om jag lägger upp en bild på ett gott frukostbröd kanske du gillar för att du vill ha receptet eller vill du peppa mig som äter hälsosamt bröd till frukost?
 
Jag förstår allt detta och kan verkligen bli glad för likes på mina bilder eller fyndiga uppdateringar.
 
Fast det jag inte riktigt förstår är vad en "like" på en bild av ett föräldralöst barn och texten om hur barnet förlorat sina föräldrar betyder?
 
Att "gilla" ung cancer eller ccy i Tanzania betyder inte hjälp på något vis.
Tyvärr.
 
En "like" mättar inga tomma magar, bygger inga skolor, betalar inga löner, bygger inga brunnar och det för inte byn framåt.
 
Jag är ledsen om du tror en att det gör skillnad att klicka på "gilla" knappen.
Ledsen om jag förstör din bild av att stötta.
Men vi måste faktiskt prata om det här nu kände jag.
 
Kanske om vi började ta betalt per like?
"100 kr per like"
Då skulle vi nog inte behöva leta nya månadsgivare, både till skolan o barnhemmet.
Eller skulle alla sluta gilla då?
Tror och hoppas inte det.
 
Som sagt, jag gillar när människor gillar saker så sluta inte. Det är inte det jag vill få ut av det här.
 
Men nästa gång du får chansen.
Nästa gång det kommer en hjärtskärande men sann berättelse om något av barnen, eller kommer bilder på skolan och önskan om stöd.
 
Anmäl dig då som månadsgivare hos ccy Tanzania. Till skolan eller barnhemmet.
Tro mig när jag säger att det kommer vara dina bäst spenderade pengar varje månad.
 
Du kan maila oss vilken tid på dygnet som helst och vi blir lika glada oavsett.
 
[email protected]
[email protected]
eller skriv på Facebook.
 
Godmorgon.
Hoppas du har en underbar morgon och får en fantastisk dag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0