Med JÄVLIGT vänliga hälsningar

Som bekant så älskar jag att resa. 
Hade det varit så lätt som att bara boka och dra hade jag nog som mest varit hemma och vänt lite då och då.
 
På film så ser det ut som de bara hux flux åker till flygplatsen och drar.
Det funkar inte riktigt så!
 
Den här veckan har jag äntligen fixat visum, studentleg osv.
Slitit mitt hår.
 
Jag ska berätta hur smidigt det gick att fixa visum till Australien den här gången.
 
När vi fick våra antagningsbesked till skolan i Sydney skickade hon som är program manager (vi kan kalla henne Sara) en länk med ansökan till det visumet vi skulle ha.
 
Strålande.
Så jag sitter här och ska fixa det där visumet.
Fyller i allt de vill veta.
Personuppgifter, passuppgifter ja ni vet. Rubb och stubb.
 
När jag kommer till frågan om vilket land som utfärdat mitt pass (efter jag kryssat i SVENSK nationalitet) kan jag inte välja Sverige.
Jag kan inte välja Norge, Danmark eller Finland heller för den delen om jag så skulle vilja för det går bara välja USA, Canada och ett antal andra länder. 
Men inte Sverige.
Tror ju givetvis att det är jag som är helt korkad här som gör något helt fel.
 
Men nej. 
Det visar sig att just detta visum kan man inte skaffa om man är svensk.
Exakt det visumet hon skickar till oss svenskar!
Räknade långsamt till 10 och sedan valde vi ett annat visum som vi faktiskt kunde skapa.
 
Tur att jag älskar allt som har med datorer och teknik att göra så jag med nöje sitter här och bråkar med sånt här på morgonen innan jag ska till jobbet.
 
(Ni som inte fattar ironi, jag HATAR datorer och framför allt när saker och ting inte går smidigt.)
 
Hursomhelst.
Jag ska då skaffa det andra visumet och då måste man först skapa ett konto innan man kan gå vidare och ansöka om visum.
 
Personuppgifter - Check.
Därefter ska du svara på fem olika frågor som ska skydda mitt konto.
(Det tog inte alls lång tid, lovar.)
 
Efter det, hör och häpna för det här är nästan roligt.
Nu skulle man ladda ner en ljudfil där en Australienare säger en bokstavskombination grötigt.
FULLKOMLIGT omöjligt att höra vad han säger och skriva ner det i svarsrutan sen.
 
Efter att ha lyssnat på fyllekajan x antal gånger blev det rätt.
Då undrade jag om jag hade en kamera på mig och att allt detta var ett kasst skämt.
 
Det var det inte.
NU hade jag skapat mitt konto och kunde börja ansöka om mitt visum.
 
 
Jag mailade "Sara" igår.
Eller Sanna gjorde det från min mail rättare sagt.
Mailade henne massa information om flygtider mm 
 
"Sanna, skriv att det är en dålig idé att skicka en visumlänk till Svenskar som vi inte kan använda.
Skriv att det är väldigt förvirrande! 
Sen lägger du till en glad smiley så fattar hon inte hur arg jag är."
 
"Haha okej.. Något mer?"
 
"Ja avsluta med jävligt vänliga hälsningar Annie."
 
(Hon skrev givetvis aldrig dit "jävligt". Det vore ju ohyfsat)
 
Nu när allt är fixat, när allt är skickat och klart kan jag nästan skratta åt det.
NÄSTAN.
Fortfarande mer upprörd än glad när jag berättar om det.
Andra skrattar när jag berättar däremot så det är väl alltid något tänker jag.
 
Människor älskar att höra om sånt här. Det gör jag också.
Speciellt när personen som berättar helt ärligt är fantastiskt upprörd och lite förbannad.
 
Det blir liksom ännu roligare då.
 
Jag är tacksam över fina människor som kan scanna foton mm för utan er hade jag nog fortfarande varit 
en galen Annie utan studentleg här.
Tack Tomas för det. :)
 
Jag vet att jag kommer ha glömt allt detta när vi ligger på en strand på Cook island.
Tittade på boenden på Aitutaki igår. 
Vi tänkte åka över dit och bo lite fint en vecka och resten av tiden har vi bokat på ett backpackers på Rarotonga.
100 kr per natt känns jäkligt lagom.
 
Inga 5 kr som jag och Viktor pröjsade i Indien men då bodde vi på ett tak så det går inte riktigt att jämföra. :)
 
Åh satan vad jag längtar nu.
Min kropp skriker efter den här resan.
 
Nu ska jag hjälpa Viktor att flytta. 
Varför erbjuder man sig att hjälpa folk att flytta?
Fullkomligt efterblivet.
Hoppas hans militärer är starka och snabba.
Jag är ju ganska rolig så jag hoppas på att kunna klara mig med det.
Roa dem liksom. 
Det blir kul. Eh.. 
 
Tack för att jag fick spy ur mig min frustration om visum och sånt.
Känns redan bättre. 
 
Hoppas du får en underbar helg.
 
 
Längtar. Av. Hela. Mitt. Hjärta.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0