Allt som är underbart

När jag fyllde 30 fick jag en upplevelse av mina kollegor.
3-kamp med Zorbing på vattnet för två pers. Skulle gjort det med Linnéa i sommar men det blev inte av och i slutet av aug började det kännas lite stressigt att få till. Så jag bytte min upplevelse till en teater på "Playhouse" inne i stan.
Jag hade aldrig varit där och det gick bara en föreställning just nu.
"Allt som är underbart"
 
Visste inte alls vad jag skulle förvänta mig. När vi kom in hade de stängt av alla rader bakom rad 3 och byggt upp små läktare vid sidan av scenen istället så vi satt alla väldigt nära varandra.
"Hoppas det inte är en föreställning där de drar upp en från publiken" utbrast Martin
"haha det tror jag inte, det är ju inte stand up." sa jag  
 
Innan föreställningen började delade en kille ut massa små inplastade lappar med siffror på, följt av meningar eller ord på. 
Han förklarade för personerna som fick lapparna att varje gång han sa deras nummer skulle de läsa på sina lappar, högt så att alla hörde. 
 
Så Martin hade rätt. Han var själv på scenen men involverade hur många som helst i sin föreställning och han gjorde det riktigt bra.
Han började med att berätta att listan kom till när hon försökte första gången.
Att ta livet av sig alltså. Hans mamma. 
När han var sju.
Han blev hämtad sist på skolan, det brukade aldrig hända. Han blev hämtad av sin pappa. Som aldrig brukade hämta.
Det enda han sa var att mamma hade gjort något dumt.
 
Han fick inte träffa sin mamma på sjukhuset. När hon såg honom skrek hon bara 
"Nej inte han!"
JAG fick ont i magen av det..
Stackarn.. Han fick sitta med ett äldre par i korridoren. De köpte choklad och festis till honom.
De var snälla gamla människor o de luktade inte gammalt som de kan göra ibland.
 
Då kom han på det. Han skulle göra en lista på allt som är underbart.
 
1.Glass
2. Gamla människor som lukar gott.
 
Pappan kom ut och de åkte hem utan mamman. 
Han sprang efter sin pappa genom alla rum o uppför trappan och stannade utanför den stängda dörren. Han lyssnade efter vilken musik han skulle spela därinne. På så vis kunde han veta om han kunde gå in och störa pappan eller inte. När musiken började spela gick han dystert ner igen. 
Inga frågor som fick svar. Ingen förklaring. Ingenting.
 
Så han fortsatte med sin lista.
Alla saker som är underbara.
Jag minns inte ordningen på listan. Det gjorde han. Otroligt att minnas 1000 0000 punkter på en lista.
Ja så lång blev den med åren. Bra terapiform att komma på för en 7-åring. Han skrev listan till kanske 50 punkter eller om det var 100. Sedan la han bort den och hittade den först när han vid ett utbrott hemma 10 år senare kastade saker i sitt rum och hittade sin lista.
Det arga utbrottet kom när hon försökte andra gången.
 
Jag tänker inte berätta mer. 
Jag vill rekommendera er att se den här enmanna showen. Den är väldigt enkel.
Inget glitter och glamour.
Den är lite sorglig men samtidigt rolig. Jag skrattade mycket. 
 
Det jag fastnade för var just listan.
 
Allt som är underbart. 
Vad är det som är underbart?
Olika för alla såklart. Vissa saker tycker kanske alla är underbart. 
Jag älskade att han bara satte enkla saker på listan, den fick inte bli för materiell. 
Genom åren har andra människor i hans liv fyllt på listan. 
Gett sin syn på vad som är underbart.
 
17- Se någon falla pladask!
18- Bada naken.
 
Ja ni ser. Underbara saker måste inte kosta pengar.
Måste inte köpas, förtjänas eller slåss för.
Iband kanske, men absolut inte alltid.
 
Jag har en förmåga att oroa mig för saker som inte ens hänt.
Jag förutsätter att jag ska bli sårad eller krossad för jag tror att jag blir mindre ledsen när det väl händer då.
Jag vågar inte glädjas åt saker till 100% ifall det ska gå åt helvete.
När vänner och familj sagt "GRATTIS" till oss har jag hela tiden svarat
"Tack ja det är spännande men vi får se hur det går."
Jag räknar med att det ska gå dåligt för jag tror att det skyddar mig.
Lyssnade på Annika Lantz sommarprat och en mening fastnade.
 
"Rädsla skyddar dig inte."
 Väldigt logiskt tänker kanske du men för mig har det varit så. 
Jag är bra på att kasta mig ut för stup och läskiga utmaningar.
Men när det handlar om känslor är jag en fegis.
Då har jag verkligen intalat mig att rädslan ska skydda mig och hindra andra från att säga 
"Vad var det jag sa?"
 
Efter jag hörde Annika Lantz försöker jag tänka så.
Rädslan skyddar mig inte.
Så jag satsar. Tror helhjärtat på det.
Även om jag ibland av vana blir rädd försöker jag skjuta bort det. 
 
Jag kan glömma bort de små enkla sakerna i tillvaron som gör mitt liv underbart.
När allt känns hopplöst, dyrt, ouppräckligt eller bara jäkligt pissigt. 
 
Så kommer han på teatern i sitt livs värsta kris och skriver en lista där GLASS är det första han vill skriva på sin lista. Han kunde gjort en bitter lista över "Allt som är dåligt."
Men det gjorde han inte.
Han valde en annan väg istället.
Vägen att se allt som är underbart.
 
Nu menar inte jag att en lista är svaret för alla som mår dåligt men jag tror verkligen att det är en bra idé.
Att kunna se och uppskatta det som är fint i livet.
Att det finns fantastiskt mycket saker att vara glad för och att njuta av.
 
Jag ville börja med min egen lista direkt!
 
Några punkter varje inlägg. Bara för att påminna mig själv om allt som är underbart. 
Ingen inbördes ordning utan bara som det kommer upp i huvudet.
 
Är du som jag? 
Vill alltid vara positiv och glad men lyckas inte riktigt alltid?
Har du också lite bråttom ibland så du liksom missar massa små saker?
 
1. Doften av regn på asfalt på sommaren.
2. Vakna utvilad på morgonen.
3.Doften av nybryggt kaffe.
4.Lägga sig i en säng med rena sängkläder.
 
Ni ser. Enkla saker som var och en enligt mig gör livet underbart. 
 
Så idag vill jag bara påminna er om just det. Alla små saker i livet som gör det så mycket bättre.
Har du en dålig dag? En jobbig period?
Det finns inte så mycket tröstande att säga bara sådär. Förutom en sak.
Det blir bättre. 
Det blir kanske inte fantastiskt alla gånger, men det blir bättre.
Och kom ihåg..
Rädsla skyddar dig inte.
 
5. Få ta en dusch efter ett par dagar i vildmarken.
6. Klättra i träd.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0