Vad krävs för att ni ska fatta?

Sommaren är här, kanske har de varmaste dagarna redan varit? Ingen som vet men oavsett så är det nu tiden för bad i alla former kommer äga rum.

Sommarlov, semester och massa tid för härliga bad. Även säsongen för dessa bad som slutar i tragedi. 

Jag är allt för nattbad. Jag badar gärna och ofta. Har absolut tagit korkade risker i livet som säkert du och  de flesta andra. Tänker att det hör livet till litegrann men just därför måste vi prata mer om riskerna och hur man ska göra om olyckan är framme. 

Hlr rådet har delat en artikel om drunkningsstatestik och de påminner om vikten av hjärt- lungräddning. 

Även om den efterlängtade badsäsongen precis börjat ute så pågår den året runt för oss som jobbar på badhus. Jag slutar aldrig förvånas över hur vissa vuxna beter sig med sina barn i vatten.

Eller på ett sätt har vi nog alla i personalen slutat förvånas men vi tycker ändå alla att det är så galet att vi fortsätter prata om det.

Jag skulle kunna skriva 1000 historier här om barn, små barn som lämnats i äventyrsbadet medan mamma, pappa eller båda gått o fikat. (Flera minuters promenad från bassängen)

Eller där vi hittat ensamma barn som försöker skydda föräldrar med att springa iväg o tillslut har vi hittat pappa eller mamma i bastun. (?!)

Vi har alla på badet varit med om sjuka saker o att hoppa i med kläder o plocka upp barn hör till vardagen till o från.
Det handlar inte om att jag inte gillar att bada eller hjälpa till. Det handlar om att ett osimkunnigt barn aldrig ska utsättas för risken att drunka.

Igår stod jag i äventyret. En liten flicka kommer ner i forsen m armpuffar, utan vuxen. Efter kom storasyster (inte mer än kanske 6-7 år) 
Min kollega o jag tittade på varandra, 
Ingen vuxen?

Fångade upp flickorna o frågade vem de var här med.
"Mamma o pappa"
"Va bra! Vart är de då?"
"Där!"

Pekar o en bit bort sitter de med kläder, varsin kaffe o djupt försjunkna i sina mobiltelefoner. 

Jag blir inte förvånad. Tyvärr. 
Jag blir arg. Så jävla arg.
Mest blir jag nog kanske ledsen.

Jag fattar egentid. Behovet av den.
Jag fastnar också i min mobil ibland o försöker jobba på det.

Men fan inte när barnen badar o inte kan simma! 
Det är inte läge för egentid eller instagram då. 

Gick till bänken. "Är det något problem?" Frågade mamman.

Ska inte älta hela konversationen för er.

Det som gäller är:
Bada med barn som inte är simkunniga.
En armlängds avstånd är det som gäller.
Lägg undan mobilen!!!

Jag tror att alla föräldrar älskar sina barn och vill dem det bästa. Tror bara att många inte vet hur snabbt det går för ett barn att drunkna.

Kom ihåg att drunkning är den vanligaste dödsorsaken för barn upp till 6 år.

Barn drunknar i tysthet.

Barn drunknar när de andas in vatten så en vattenpöl kan räcka för de minsta.

Du vill inte fatta detta av erfarenhet. Så lägg bort mobilen o bada med dina barn o kolla även på andras när ni är o badar.

Vill du kolla mobilen eller läsa en bok på stranden, lämna över ansvaret TYDLIGT  till en annan vuxen, inte ett syskon. Syskon ska aldrig bära ansvaret för att ett syskon inte ska drunkna.

Ha en härlig sommar med många HÄRLIGA bad!

Kärlek!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0