Tredje gången gillt

"Om du skulle få en dotter och hon skulle ringa och säga till dig att hon ska göra exakt det vigör just nu, vad skulle du säga då?"

En av Linneas frågor hon ställde igår när vi gick där på Amsterdams gator med våra ryggsäckar med den enklaste packningen ni kan tänka. Varsin sovsäck, tjocktröja, vindjacka, fickpengar, tandborste och tandkräm. Borsta tänderna är det enda vi gjort i hygienisk väg sedan i torsdags efter mitt intervall och simpass. Jag har inte tvättat varken ansikte eller armar, inte bytt kläder alls. Inte ens sockarna har vi bytt.

"ALDRIG! Hon skulle inte fått åka" säger jag med ett leende. Nej men allvarligt nu. Om jag får barn vill jag att de ska göra allt,ALLT de villoch lite till men då har det förmodligen gått minst 25 år till och världen blir tyvärrhårdare och elakare hela tiden så jag vet inte om det är en fysisk möjlighet att göra det vi göridag om 25 år. Om det går önskar jag henne och hennes vän flera underbara resor och kanske gör Linnea och jag en egen om 25 år. Det som leverfår se...

Nu sitter jag i Sköndal. Rätt men ändå fel. Önskar jag satt i ett gatuhörn med min OS mössa och hoppades för ännu en problemfri natt men med lite sömn och roliga överraskningar.

Lyssnar på "our lives" med the calling och är så fruktansvärt lyckligb över att jag har Linnea i mitt liv. I fredags kväll pratade vi om hur det skulle varit om vi aldrig träffat varandra. Fruktansvärda tanke!!!!

Vem skulle jag annars åkt till Amsterdam och sovit på gatorna med och levt på kaffe, frukt, yoghurt, glass och ost med? Ingen... Finns ingen annan som uppskattar en sån här helg vi just haft.

Det jag nu ska berätta kommer låta sinnessjukt i era öron och jag begär inte att ni alls ska förstå eller göra samma sak. Jag vill bara berätta att man kan njuta av livet på fler sätt än ni kanske trodde innan.

Efter vi jobbat med finaste tjejen i torsdags gick vi hem och packade ryggorna och skrev ut våra biljetter. Sedan låg vi på golvet i köket med huvudena mot varandra och skrattade och pratade om allt och inget. Kl 01.45 lämnade vi förväntansfulla dockhuset i gympaskor och våra OS mössor mamma stickade till oss under vinterOS för ett par år sedan. (Tack mamma, de är underbara)

Två timmar senare har vi pratat och tagit oss till Cityterminalen, där en kille frågar om han kan få köpa våra mössor för 1000 kr styck. Det fick han absolut inte.

Med två stora kaffe ska vi stiga på bussen till Skavsta. Busschaffisen stoppar mig och frågar vad jag har i min vattenflaska.(blåbärsproviva)  "Oj den här är inte min.Hur hamnade den i våra händer?"
han ler och säger att vi FÅR dricka ombord men att vi ska slänga allt sedan för han kommer känna igen oss i våra mössor.

"Vi lämnar inget, hellre dör vi" han tyckte vi var roliga men lite konstiga. Vi hinner knappt sätta oss på bussen innan vi bryter ut i asgarv åt interna jätteroliga skämt och de stackars asen som vill sova på bussen får tänka om.

V som borde vara tröttast kommer skrattandes in på flygplatsen och är piggare än allt!

På planet sätter vi igång igen och killen intill mig ler och jag vill bara be om ursäkt men det går inte. Jag skrattar bara så något annat kan inte komma fram och eftersom han fortsätter le tänker jag att det kanske inte gör något att vi har så roligt. Det går inte heller förklara allt som händer, vi bara kläcker kommentar efter kommentar och människor i vår omgivning gör så roliga saker att vi kan inte hjälpa att vi kiknar av skratt.

Tänk er tex att det är Mr Bean nummer 2 som håller i säkerhetsgenomgången framför er. Skulle inte ni vika er dubbla då?

Vi slumrade till och vips var vi framme i Eidhoven. Ett killgäng satte sig vid oss på bussen till Amsterdam och vid ett tillfälle när vi skrattat i fem minuter säger en av killarna med ett leende "Tänk vad roligt det är med semester" och vi kunde bara hålla med!

När vi åker iväg på dessa äventyr berättar vi inte för så många vart vi ska för vi vill inte ha massa restips påmuseum, restauranger och sevärdigheter. Vi vill se för att komma ihåg, uppleva staden för vad den är och inte checka av en lista för att kunna tala om för alla andra att vi har sett allt, check på den!

Vi gör sånt ingen annan gör. Ser saker ni aldrig skulle se, pratar med människor ni helst vill slippa se och vi har roligare än ni någonsin kan föreställa er.

Första stoppet blev såklart Starbucks och "Two brewed coffee venti". La oss på kajen och pratade om allt mellan livet, himlen och Björn Gustavsson. Första natten spenderade vi i vad vi trodde skulle vara en öde gränd men som tydligen var en perfekt genväg till ? ingen aning om vart alla skulle. ALLA cyklar i Amsterdam. Tänk Uppsala, multiplicera med 1000000000000000 så kanske vi närmar oss. Cyklarna bestämmer allt och de är livsfarliga för Linnea och mig som knappt har koll på oss själva.

Det är ganska lagom genomströmmning av folk känner vi och skiftsovandet kan börja. När Linnea ligger och sover,kl är ca 02.00 hör jag en mc.

Polisen gör förbi.
Tittar på oss och kör vidare.
Jag lyssnar spänt och hör hur han vänder.
"Fan" tänker jag.

Polisen "Hej, vad gör ni?"
Jag "Chillar lite bara"
Polisen "Här kan ni inte sova."
Jag "Fast det är ju precis det vi gör"
Polisen ler och börjar berätta om hans semester i Sverige.
Han är ung och skön men säger att vi borde gå för detta är ett farligt område.
Det säger alla överallt i alla städer så det känns som det kvittar vart vi är så vi tackar den trevliga polisen och ligger ändå kvar när han åkt vidare. 

En av alla sköna killar denna natten:
"Hi girls! What are you doing?
Jag "sleeping"
"Nice,can I join?"
Jag "No." =)
"Boyfriend?"
jag pekar på Linnea "girlfriend"
Han ler och önskar oss en god natts sömn.

Vi har lärt oss att vara trevliga, vaksamma men ganska korta i svaren. Man vill inte reta uppnågon genom att inte svara men inte heller få dem att komma för nära.Inte i en mörk gränd mitt i natten. Känns som det kan vara typiskt dåligt.

Det som fick oss att lämna gränden kl halv fem var att ett par som betedde sig underligt gick förbi oss tre gånger på kort tid och en gång när jag tittade upp efter att ha slumrat till en kort stund innan kom två andra emot oss och när jag satte mig upp vände de tvärt om och försvann.

Trots den ljumma natten var vilite frusna och gick runt och upptäckte ett ganska så tomt Amsterdam. Vi klättrade upp på en bro och förbi några skyltar som vi inte förstodmen det stod typ "Passera ej" så det gjorde vi såklart.

Hittade en brygga vid kanalen där vi la oss i våra sovsäckar och somnade ett par timmar. Kl åtta vaknade vi och gick till Starbucks för våra kaffe.

Satt där och såg allmänt ruffsiga, rosigt solbrända (här var det nämligen sommar) och nyvakna ut.
Underbart.
Vi satt där och bara njöt av livet, pratade om natten och annat roligt.

Senast vi ätit var glassen igår eftermiddag så vi gick till en ostbutik och beställde iin en underbar ostbricka till frukost. Jättegott.

Lördagförmiddagen spenderades i kollektivtrafiken. Spårvagn och pendeln. Vi hade ingen giltig biljett på hemresan så istället för att köpa en ny hoppade vi av och började vår promenad tillbaka mot centrum. Fikade på vägen och hittade en mysig gräsplätt vid kanalen där vi hjulade, gjorde kullebyttor och stod i brygga.

Kom på en fördel med att vara vuxen, (i alla fall på pappret) ingen bestämmer vad vi ska äta så vi köpte en god ost i en ostbutik, en mörk chokladkaka, en ask blåbär och bubbelvatten. Satte oss i eftermiddagssolen, tittade på båtar och njöt av livet och varandras sällskap.

Gick runt ännu mer i Amsterdam för jag ville bada i en fontän jag sett tidigare men vi gick och gick utan att hitta den så vi gick till STARBUCKS och drack kaffe. Träffade en kille som ville lista ut vem jag var och från var genom att få mig att säga massa olika saker.Jag gillar verkligen ALLA i den här staden. Roliga och lite knäppa människor.

Linnea insåg något när vi satt där och drack vårt älskade kaffe. Vi har pratat eller skrattat oavbrutet sedan vi gick till jobbet i torsdagskl 15.00 Med undantag för de få stunderna vi sovit och ändå tar våra samtalsämnen ALDRIG slut, vi blir (peppar,peppar) ALDRIG ovänner oavsett om vi är toktrötta och knappt ätit något alls.

Det finns inte en endaste människa jag skulle palla att prata och vara så intensivt med hur länge som helst utan att få ett utbrott eller bli galen inombords men med Linnea är det bara härligt.

Inatt när vi strosade runt i Amsterdam hittade vi en hamn där det kändes lungt och tryggt.Bara plats att spendera natten tänkte vi. Gick dit efter ytterliggare en promenad då vi hittade en fontän att bada i imorgon (söndag)!

Vi hittade en bra plats och hade precis lagt oss tillrätta. Linnea skulle sova och jag satt och kliade henne i håret så hon skulle somna. Då kommer en hemlös man gående och utan att kunna ett ord engelska försöker han förmedla något som jag uppfattar som att han vill att vi vänder på oss så benen inte syns om polisen kommer för vi får gärna stanna och sova där men han vill inte bli röjd och ivägkörd pga av oss.Senare fattade vi att han ville att vi skulle sitta närmre väggen för där kom det varmluft senare. Gullig...

Strax kommer en ung kille gående. Frågar om han får sitta med oss och röka sin joint och dricka sin ölinnan han hämtar en pappkartong som han själv ska sova på. Det visar sig att den här killen varit hemlös i tio år.Kommer från Ryssland därhan har en tvåårig son han jobbar för att skicka pengar till. När vi frågar vadhan jobbar med berättar han att han jobbar som tjuv. I butiker. Inte mot privatpersoner.

Tur att jag svarade att hostel var för dyrt för oss när han frågade varför vi sov på gatan, tänkte jag.

Efter en stnd gick han och la sig men då kom en gammal man till och lasig på en pappkartong intill den mannen som kom efter oss.

Jag somnade och sov bra ett par timmar. När jag skulle somna insågjag att jag hade ansiktet precis intill tegelväggen och funderade på hur många som pissat precis här....?

Dumt att fundera över det så jag somnade istället. Man kan inte vara för kinkig.
Vaknade med nackvärk, lite frusen men ändå med känslan att vara ganska utsövd.

Vi småpratade lite, klockan fem började vi packa ihop och råkade prata lite mycket så den siste gubben som anslöt inatt satte sig upp och hyschade på oss.

"När en hemlös säger till en, då lyssnar man bara och gör som han säger. PUNKT"

vi väljer att leva deras liv,inte riktigt som de men vi väljer en semester utan lyx,utan sovmorgon,utan frosseri men med full frihet,ingen som helst koll på klockan, med mycket kaffe och mycket spontanitet och kärlek.

Gick en promenad till samma brygga som igår för att sova lite till och kanske se solen gå upp. Vi la oss på bryggan, pratade om Afrika och sedan vaknade vi halv nio. Sol och blå himmel.

Brewed venti. Starbucks yoghurt med musli. Livet kunde inte vara bättre.

När vi var mättaoch klara gick vi och badade i fontänen.
Precis, BADADE.

Innan bussen skulle ta oss tillbaka till flyget drack vi kaffe och åt jordgubbar vid kanalen.


Detta var en hel del. Ändå har jag hoppat över det mesta.
Jag sitter häroch ler.

Ler för världens bästa kompis. Att hon hamnade hos mig är det bästa som hänt mig i Stockholm.

Nu ska den här stinkbomben krypa ner hos andra stinkbomben och sova.

Kyss suckers!











Kommentarer
Postat av: mamma

Förstår att ni haft kul,men det är gott att ni är hemma. kram

2012-08-13 @ 09:11:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0