Reflektion

Idag har jag haft lite tid över för reflektion. När jag hör ordet reflektion tänker jag alltid i första hand på min faster. Hon är bra på att reflektera. En egenskap jag nog saknat många gånger, jag tänker mycket, nästan för mycket men jag reflekterar inte så ofta på varför saker händer eller hur saker och ting egentligen ligger till.

I skolan reflekterar vi mycket. Jag kan bli satans less på alla grupper och allt reflekterande vi ska göra efter varje liten grej.

Jag har dock lärt mig mycket efter veckan som gick. Praktiken på Singö skola var väldigt lyckad, på många vis. Det var en utmaning men utmaningen hamnade i något annat än jag först trott.
Jag var nervös för hur barnen skulle ta emot oss och alla våra påhitt. Det hade jag inte behövt oroa mig ett dugg för. Lärarna hade 20 min läsning med barnen per dag den veckan, resten av dagarna hade vi själva fullt ansvar och det var jättekul. Barnen visade respekt och vilja att lära sig redan från första stund och de verkade gilla allt vi gjorde.

Vi delade upp veckan i tema dagar, måndag-lära känna dag
tisdag-grupputveckling
onsdag-Utedag med äventyr
torsdag-kost
fredag- sinnen och känslor

Nu sattes våra kunskaper på sin spets för första gången om man inte räknar med massageutbildningen. Ibland har det känts som vi bara leker hela dagarna eller läser om skit och ingenting men nu insåg jag hur mycket jag redan kan förmedla och lära andra.

Jag har fått en annan syn på läraryrket. Det är sjukt mycket planering inför varje lektion om man vill att den ska bli bra, sedan när man väl genomför lektionen går det av bara farten. Allt jobb är innan. Det var kul att använda verktygen vi fått och träna på att jobba pedagogiskt.

Vi har jobbat i grupp hela veckan, det är också lärorikt. Vi är vana att jobba i grupp men nu var det lite annorlunda, Vem ska göra vad? hur backar man upp varandra i klassrummet utan att flytta fokus till fel person? Det var mycket att tänka på men jag har lärt mig massor.

Framför allt tycker jag bättre om barnen 6-9 än vad jag gjorde innan. =)

I fredags i bilen hem från skolan sammanfattade vi veckan lite kort och konstaterade glatt att alla övningar vi ville ha med funkade, även de vi trodde skulle vara på tok för svåra. Det roliga var att det enda som inte funkade var det vi trodde skulle vara lättast. I fredags gjorde vi skrattövningar där man ska börja skratta "falskt" för att någon snart ska börja skratta på riktigt och smitta över till resten. Det funkade inte alls. De gjorde som vi men det blev inget asgarv. De fattade inte grejen, de skrattar när de vill. De trycker inte undan skratt eller blir obekväma i såna situationer så de nervöst börjar skratta. Vi provade tre olika övningar innan vi gav upp. Men det var jättekul att det blev så också på ett vis.

Däremot förvånade de oss på hur duktiga de var på avslappningen och att sitta och disskutera i ring. Vi trodde de skulle komma enstaka svar när vi skulle öppna för disskussion men vi fick avbryta dem för att kunna gå vidare nästan varje gång. Jättekul!

Nu är det dags för sängen tror jag.
Nattinatt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0